Page 10 - IDEA Jak komunikovat Covid19 brezen2020 9
P. 10

JAK KOMUNIKOVAT S VEŘEJOSTÍ? POZNATKY BEHAVIORÁLNÍ EKONOMIE V BOJI PROTI COVID-19 IDEA 2020
 v první řadě přemýšlí o dopadu nemoci na své vlastní zdraví a příjem. Často si neuvědomuje, jaké dopady má jeho chování na ostatní. Zdůrazněte, že lidé mohou šířit koronavirus, i když necítí žádné příznaky. Vysvětlujte, kolik dalších lidí může jednotlivec ohrozit (nakazit) svým nerozvážným chováním. Nejen, že to zvyšuje povědomí o problému, ale také vytváří silný sociální stimul.8 Když si toto lidé uvědomí, často začnou mnohem lépe spolupracovat (Frey and Meier, 2004).
 Lidé typicky dodržují sociální normy a vytváří společenský tlak na ostatní, aby je také dodržovali. To pomáhá udržet žádoucí chování (např. nošení roušek), i když právní vymáhání pravidel není dokonalé (Ostrom, 1990). Sociální normy je možné vytvářet a mohou v tom pomoci sociální média. (Například mezi českými uživateli Facebooku se nyní „nosí“ profilový obrázek s nasazenou rouškou, Italové široce sdílejí #iostoacasa – neboli „zůstávám doma“.) Pokud velká část společnosti nosí roušky, změní chování i ti, kteří to zpočátku odmítali. Chování se přizpůsobuje společenskému tlaku („sociální signalizace“; Karing, 2018). Většina lidí se zajímá o to, co si o nich myslí ostatní, a nechce si pokazit reputaci nedodržováním obecně přijímaných pravidel. Zásadní roli při vytváření společenských norem mají díky své viditelnosti či informovanosti politici a odborníci, např. epidemiologové, doktoři, vědci (Alatas et al., 2020). Dlouhodobé udržení norem však vyžaduje, aby si lidé vytvořili návyk (o tom viz v další studii IDEA anti COVID-19 od Michala Bauera a Julie Chytilové # 6).
 Se strachem ve společnosti pracujte opatrně. Strach je silným motivem pro rozšíření preventivních opatření mezi lidmi. Může mít však negativní dopad, když to lidé s prevencí přeženou (např. nechodí do práce, i když už hlavní vlna epidemie odezní). Přílišná prevence může být na úkor ekonomickému zotavení (Caplin, 2003).
8 Výzkumníci z Princetonské univerzity, Yalovy univerzity, UC San Diego a dalších v právě probíhajícím výzkumu ukazují, že lidé dodržují pravidla na základě zprávy informující o dopadu jejich chování na ostatní. Tento dopad je obzvláště silný u mladých lidí, kteří se nemusí tolik obávat o vliv nemoci na jejich vlastní zdraví. Proto může pomoci cílení podobných sdělení právě na tuto skupinu obyvatel.
  8





























































































   8   9   10   11   12