Page 41 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 41

 100 % 95 % 90 % 85 % 40 % 45 % 50 % 55 % 60 % 65 % 70 % 75 % 80 % výdaje na platy učitelů / provozní výdaje Obrázek 6.2: Výdaje na učitelské platy jako podíl na provozních výdajích vs. provozní výdaje jako podíl na celkových výdajích na regionální školství     Slovak Republic    Portugal Austria Italy      United Kingdom Spain       Iceland Sweden United States Finland France EU22 avg Belgium Canada OECD avg Australia                              Ireland    Czech Republic Estonia       Denmark Korea Switzerland          Luxembourg             Zdroj: OECD - Education at a Glance 2016, str. 260, http://dx.doi.org/10.1787/888933398014 Výrazné navýšení výdajů na školství se do kvality práce učitelů může promítat různými způsoby. Velmi zásadní roli by jistě hrála kvalita počáteční přípravy a dalšího vzdělávání učitelů tak, jak se realizuje na vysokých školách i mimo ně. Zvýšení atraktivity učitelské profese a zkvalitnění počáteční a další přípravy učitelů navíc mají potenciál vytvořit podmínky pro uplatňování přísné výběrovosti do učitelské profese a konkurence v profesi. Otázky ohledně konkrétních systémových kroků nutných k výrazné změně a naplnění zvažovaných reformních scénářů však již tato studie ponechává nedotčeny. Zkušenosti z řady zemí jako jsou z polské reformy31 na přelomu tisíciletí, Finsko32 v 90. letech minulého století a kanadské Ontario33 po roce 2004 dokladují, že námi zvažované reformní scénáře jsou realisticky představitelné. Hledání konkrétních systémových postupů v českém vzdělávacím, legislativním a společenském prostředí však již není ani tak úkol pro ekonomy, jako spíše pro odborníky na vzdělávání, na výběr a udržení učitelů v profesi. Tímto směrem by se tedy měly ubírat další úvahy, diskuse, výzkumy a analýzy, pilotní ověřování a následně samotná realizace reforem. Na závěr je třeba ujasnit, že PISA skóre v našich analýzách a diskusích nejsou a nemají být cílem vzdělávací politiky samy o sobě. Jistě existuje dlouhá řada životně a pracovně důležitých kompetencí rozvíjených ve školách a mimo ně, které PISA skóre nemohou postihnout. PISA skóre jsou však kvantitativně uchopitelným ukazatelem příspěvků kvality práce učitelů k průměrné vzdělanosti, se kterým je možno v analýzách podobných té naší pracovat a dopady posuzovaných scénářů srozumitelně kvantifikovat.  31 32 33 Zavistowska, A. (2014) nebo Jakubowski (2010). Sahlberg, P. (2011). Viz. Levin (2014). 39 provozní výdaje / celkové výdaje 


































































































   39   40   41   42   43