Page 5 - IDEA Studie 06 2020 Politicke konexe a verejne zakazky
P. 5

PERSONÁLNÍ POLITICKÉ KONEXE A EFEKTIVNOST VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V LETECH 2007-2018 IDEA 2020
 Úvod
Tato studie vychází z původního akademického článku Titl a Baránek (2020) “The Cost of Favoritism in Public Procurement” a prezentuje nejdůležitější výzkumná zjištění z pohledu veřejných politik. Obsahuje řadu metodologických detailů a dílčích výsledků zde neuváděných.
Na veřejné zakázky je v České republice každý rok vydána částka zhruba 750 miliard Kč, což představuje sedminu HDP a zhruba 35 % výdajů státního rozpočtu a rozpočtů krajů a obcí. Je proto klíčové rozumět tomu, jak jsou tyto veřejné prostředky vynakládány a jak velkou roli vprocesu hrají politici a politické subjekty. Do jaké míry jde o dobré hospodaření a do jaké míry se do těchto zakázek promítají politické konexe a personální zájmy.
Dosavadní studie, a to zdaleka nejen z českého prostředí ukazují, že zadávání veřejných zakázek subjektům, které mají personální konexe na zadavatele zakázek, představují poměrně rozšířenou praxi. Například studie IDEA (2019) odvozená způvodního akademického článku Titl a Geys (2019) ukazuje, že firmy přispívající politickým subjektům, posléze získávají disproporčně větší objem veřejných zakázek. Palguta a Pertold (2017) dokumentují, že veřejní zadavatelé používají ve větší míře zjednodušená podlimitní řízení pro zvýhodňování firem s nejasnou vlastnickou strukturou.
V této studii nejprve identifikujeme firmy s personálními konexemi na zadavatele z řad veřejných institucí (dále jen personální konexe či vazby) a poté vyčíslujeme dopady upřednostňování personálně napojených firem na celkové náklady veřejných zakázek, tj. na výdaje hrazené daňovými poplatníky.
Zadávání veřejných zakázek na politiky napojené firmy může působit podezřele, může být známkou korupce, ale nemusí mít vždy negativní a nežádoucí konotace. Představme si příkladného starostu, který sice zakázky zadává známým ze své politické strany, ale činí tak s cílem efektivně spravovat veřejné rozpočty. S firmami vlastněnými nebo ovládanými spolustraníky ze stejné politické strany totiž může mít výborné zkušenosti, které mohou efektivitu zvyšovat. Jednak mohou poskytnout slevu a vedle toho odvést kvalitní práci. Na druhé straně si lze představit zkorumpovaného starostu, kterému na veřejném blahu a zájmu moc nezáleží, s veřejnými prostředky nenakládá efektivně a zakázky zadává firmám, ze kterých má přímý nebo nepřímý prospěch například tím,
  3



























































































   3   4   5   6   7