Page 9 - IDEA Studie 07 2020 Grantova podpora UK
P. 9

GRANTOVÁ PODPORA A DOKTORSKÉ STUDIUM:
ANALÝZA DAT GRANTOVÉ AGENTURY UNIVERZITY KARLOVY IDEA 2020
vysoké školy sice do svých strategických dokumentů zařazují nefinanční nástroje podpory doktorských studentů, např. Univerzita Karlova (2015), Masarykova univerzita (2015), komplexní přístup podpory však zůstává okrajovým tématem.
Kromě stipendií lze studenty podporovat granty. Interní grantovou soutěţ pro doktorandy mají vysoké školy, které si zaţádají a splní kritéria pro dotaci na specifický vysokoškolský výzkum, coţ je většina (kromě UK například MUNI, ČVUT, UJEP, VŠE apod.). Programy za všechny vysoké školy v ČR ovšem pokrývají minoritní část doktorských studentů. Přitom grantová podpora v sobě zahrnuje několik aspektů, které jsou zajímavé jak z pohledu univerzit, tak z pohledu studentů. Granty cíleně směřují finanční podporu naprovedení kvalitních výzkumných projektů. Kromě peněz na hrazení věcných nákladů anebo cestovného studenti dostávají z grantu stipendia, která sniţují tlak získávat další finance mimo doktorské studium. Grantová podpora rovněţ zahrnuje motivační prvek, protoţe samotné přidělení grantu je pro studenty signálem, ţe jejich výzkumný projekt má potenciál a můţe napomoci lepší spolupráci školitele se studentem. Grantová podpora umoţňuje nejen získání vědeckých a výzkumných výsledků, ale plní téţ důleţitou vzdělávací funkci, studentům umoţní získat kompetence jak sepsat, podat a případně řešit grantový projekt.
To, jestli má přidělení grantové podpory opravdu pozitivní dopad na další studium, je ale empirická otázka, která dosud nebyla v ČR zkoumána. Právě na ni se zaměřujeme v této studii. Přesněji, zkoumáme, jestli udělení grantové podpory má (nekauzální) vztah s mírou dokončení studia a s délkou studia. Ačkoliv tuto otázku zřejmě dosud nezkoumaly ani zahraniční studie, náš výzkum se úzce váţe na několik souvisejících zjištění:
Cílená finanční podpora schopným studentům (bakalářským a magisterským) typicky zvyšuje úspěšnost dokončení studia (Castleman a Long, 2016; Dynarski a Scott-Clayton, 2013; Scott-Clayton, 2011). Podobný dopad má však povětšinou i plošná finanční podpora studentům (Barr, 2019; Murphy a Wynness, 2016).
Souvislost s délkou studia uţ není tak jasná a výsledky se liší mezi studiemi a typem podpory (Garibaldi a kol., 2012; Glocker, 2011; Gunnes a kol., 2013).
Podíváme-li se na studie zaměřující se na grantovou podporu výzkumu, zjistíme, ţe ta má typicky pozitivní, i kdyţ omezený, vliv na publikační činnost doktorských studentů i akademických pracovníků v dalších letech (Benaventa a kol., 2012; Jacob a Lefgren, 2011a; Jacob a Lefgren, 2011b).
    7


























































































   7   8   9   10   11