Page 31 - IDEA Studie 07 2020 Grantova podpora UK
P. 31

GRANTOVÁ PODPORA A DOKTORSKÉ STUDIUM:
ANALÝZA DAT GRANTOVÉ AGENTURY UNIVERZITY KARLOVY IDEA 2020
Pravá část Grafu 11 ukazuje výsledky za jednotlivé sekce. Kromě lékařských věd je vztah blízko nule a statisticky nevýznamný. Podpoření studenti lékařských věd studují v průměru o 1,3 roku déle neţ nepodpoření studenti. To je podstatný rozdíl mezi sekcemi, proto se podívejme na tyto rozdíly detailněji (Tabulka A14). Kdyţ vztah odhadneme pouze pro společenské a přírodní vědy dohromady, je získání grantové podpory spojeno s delším studiem o 0,45 roku (10% hladina významnosti). Naopak, i při pouţití různých metodologických přístupů, u lékařských věd je získání grantové podpory spojeno s prodlouţením studia o 1–2 roky. Z toho se zdá, ţe vztah je důleţitější u lékařských věd. Je ale důleţité vést v patrnosti, ţe odhad je u všech sekcí zaloţen na relativně nízkém počtu pozorování. To je zvlášť důleţité u lékařských věd, kde je ve vzorku pouze 323 studentů, z nich 165 podpořených.
  Podpoření studenti dokončili studium o 3–7 měsíců později než nepodpoření, ale statistická významnost závisí na zvolené metodologii. Prodloužení studia při získání podpory je výraznější u lékařských věd.
Kromě vztahu s délkou studia v letech je z pohledu univerzit i studentů podstatné, jestli studenti s grantovou podporou dokončují častěji ve standardní době studia. Tento vztah zobrazuje Graf 12. Podpoření studenti dokončují studium o 13 procentních bodů méně ve standardní době studia neţ nepodpoření studenti. To představuje pokles z přibliţně 31 % na 18 %. Vztah je však statisticky významný pouze pro všechny studenty na 5% hladině, nikoliv pro zúţený vzorek. To naznačuje, ţe grantová podpora můţe souviset s delší délkou studia především u studentů, kteří by bez grantové podpory končili relativně brzy (do 3–4 let). Stejně jako u délky nejsou výsledky zdaleka tak robustní jako vztah s mírou dokončení.
Výsledky dokončení ve standardní době v sekcích jsou málo průkazné. Podpoření studenti ve společenských vědách dokončili o 15 procentních bodů častěji ve standardní době studia neţ nepodpoření studenti. U přírodních věd je vztah blízký nule a u lékařských věd je vztah negativní. Intervaly spolehlivosti jsou nicméně jak u společenských věd, tak u dalších sekcí široké, a tak nelze vyloučit, ţe efekt je rovný nule.
29




























































































   29   30   31   32   33