Page 33 - IDEA Studie 07 2020 Grantova podpora UK
P. 33

GRANTOVÁ PODPORA A DOKTORSKÉ STUDIUM:
ANALÝZA DAT GRANTOVÉ AGENTURY UNIVERZITY KARLOVY IDEA 2020
Shrnutí
Ve studii jsme zkoumali, jak souvisí grantová podpora s délkou a úspěšností dokončení studia doktorských studentů. K tomu jsme vyuţili unikátní data ze soutěţí Grantové agentury Univerzity Karlovy za roky 2010–2013. Náš výzkum ukázal několik dosud neznámých skutečností:
1. Grantová podpora měla pozitivní souvislost s mírou úspěšného dokončení doktorského studia. Podpoření studenti dokončili studium o 10–20 procentních bodů častěji neţ nepodpoření, ale v ostatních charakteristikách podobní, studenti. To představuje posun přibliţně z 60 % na 70 % aţ 80 %;
2. Podpoření studenti studovali o 3–7 měsíců déle neţ nepodpoření studenti, anavíc méně často dokončovali ve standardní době studia. Na druhou stranu, při pouţití odlišných metodologií nejsou tyto výsledky statisticky významné. Proto je potřeba brát závěry ohledně délky studia s rezervou.
3. Výsledky za oborové sekce do velké míry limituje nízký počet pozorování. Prodlouţení studia při přiznání grantové podpory se zdá být nicméně větší u studentů lékařských věd neţ u ostatních sekcí.
Naše výsledky ukazují, ţe cílená grantová podpora by mohla být pro vysoké školy nástrojem pro zvýšení úspěšného dokončování studií. V tom jsou naše zjištění v souladu se zahraničními studiemi dokládajícími pozitivní dopady cílené finanční podpory na úspěšné dokončení studia u bakalářských a magisterských programů (Castleman a Long, 2016; Dynarski a Scott-Clayton, 2013). Grantová podpora je komplexnějším typem podpory. Kromě finanční podpory, která studentům umoţní realizovat jejich výzkumný záměr (např. provést experiment, sesbírat vlastní data), cílí i na motivaci studentů. Grantová podpora totiţ můţe zvýšit motivaci a produktivitu prostřednictvím stipendia. Navíc přidělení grantu je často signálem, ţe jejich výzkumný záměr má kvalitu a můţe také zlepšit spolupráci školitele se studentem. Právě nedostatečná nefinanční podpora se ukazuje být problémem u studentů doktorského studia na českých vysokých školách (Beneš a kol., 2017).
Naše zjištění je potřeba brát jako první pilotní projekt, hlavně s ohledem na omezené moţnosti dat, které jsme měli kdispozici. Toto téma je třeba nadále, detailněji a průběţně zkoumat v zájmu efektivního nakládání s veřejnými prostředky a zájmu dosahování společensky ţádoucích cílů. Následující výčet popisuje moţnosti prohloubení a rozšíření naší pilotní analýzy:
 31

























































































   31   32   33   34   35