Page 7 - IDEA Studie 07 2020 Grantova podpora UK
P. 7

GRANTOVÁ PODPORA A DOKTORSKÉ STUDIUM:
ANALÝZA DAT GRANTOVÉ AGENTURY UNIVERZITY KARLOVY IDEA 2020
Úvod
Doktorské studium dokončuje v České republice (ČR) jen polovina studentů. To je nejenom nákladné zpohledu státu, který doktorské studium financuje, ale také neefektivní z pohledu vyuţití lidského kapitálu. Proto je důleţité hledat cesty jak tuto situaci zlepšit. Kromě sníţení počtu doktorských studentů, které ovšem nemusí nutně vést kvyšší úspěšnosti studia, lze hledat další nástroje. Jedním znich můţe být poskytování grantové podpory na výzkum stávajících studentů. Tato studie zkoumá souvislosti grantové podpory na Univerzitě Karlově (UK) s mírou dokončení a délkou studia.
Graf 1a dokládá, ţe v ČR studium úspěšně dokončuje jen 40 %– 55 % studentů doktorských programů, ztoho méně neţ 10% ve standardní době studia. Studijní úspěšnost u doktorského studia navíc v průběhu let klesala a je niţší neţ u bakalářského a magisterského studia (ČZÚ, 2017). Nízká míra dokončení studia navíc není problém jen některých oborů nebo několika málo vysokých škol. Graf 1b ukazuje, ţe u všech typů oborů tří velkých českých univerzit (UK, MUNI a UPOL) došlo k poklesu míry dokončení a v posledních sledovaných kohortách se pohybuje mezi 40 % a 55 %. Pokud bychom nedělili míru dokončení podle oborů, ale podle jednotlivých vysokých škol, dostaneme obdobný obrázek (Grafy 1c a 1d).
Srovnání se zahraničím je sloţitější, protoţe mezinárodní porovnatelná data neexistují. Navíc jednotlivé země se mezi sebou liší v nastavení doktorského studia, a tak vzájemné porovnání má pouze omezenou vypovídající hodnotu. Velká dotazníková šetření v Evropě a Spojených státech ale naznačují, ţe ČR má niţší míru dokončení a delší průměrnou dobu na dokončení doktorského studia. V Evropě během šesti let studium úspěšně dokončí přibliţně 66 % studentů (Hasgall a kol., 2019), ve Spojených státech 57 % (Bell, 2008). Na evropských vysokých školách, které mají díky Boloňskému procesu obdobné nastavení doktorského studia, dokončí studium přes 30 % studentů do čtyř let (Hasgall a kol., 2019). To je třikrát víc neţ v ČR.
 5




























































































   5   6   7   8   9