Page 8 - IDEA Studie 07 2020 Grantova podpora UK
P. 8

GRANTOVÁ PODPORA A DOKTORSKÉ STUDIUM:
ANALÝZA DAT GRANTOVÉ AGENTURY UNIVERZITY KARLOVY
Graf 1a: Míra dokončení studentů doktorského studia podle délky studia a roku zápisu v ČR
Graf 1c: Míra dokončení studia doktorského studia pro ročníky 2001-2010 na šesti vysokých školách v ČR s nejvyšším počtem doktorských studentů
IDEA 2020
Graf 1b: Míra dokončení studentů doktorského studia na UK, MUNI a UPOL podle oborů programu
  80 %
75 %
70%     Zdravotnické 65 %
60 %
55 %
50 %
45 %
40 %
35 %
30 %
Rok zápisu
   Humanitní
a společenské
    Právnické
   Teologické
  Přírodní
a technické
   Pedagogika a sport
           60 % 50 % 40 % 30 % 20 % 10 %
0%
                    Rok zápisu
absolvovalo ve standardní době studia absolvovalo později
  Graf 1d: Míra dokončení studia doktorského studia pro ročník 2010
 60 % 50 % 40 % 30 % 20 % 10 %
0%
     2010
 70 % 60 % 50 % 40 % 30 % 20 % 10 %
0%
                   UK MUNI   UPOL ČVUT   VŠB VUT
    Pozn.: Míra dokončení studia je počítána pro kohortu roku zahájení studia. Tedy pro všechny studenty, kteří zahájili studium ve stejném roce. Míra dokončení je počítána na úrovni studenta, nikoliv studií, ta jsou odlišná. Zahrnuty jsou pouze kohorty do roku 2010, u nichž většina studentů jakýmkoliv způsobem ukončila do konce roku 2019. Data z roku 2019.
Zdroj: Databáze odboru statistiky, analýz a informační strategie MŠMT
Na nepříznivý stav reagoval stát vroce 2019 zvýšením příspěvku na stipendia na studenta ze 7 500 Kč na 11 250 Kč (MŠMT, 2019). Stipendia ale ani přes zvýšení nemohou konkurovat nástupním platům absolventů magisterských programů (Zelenka a kol., 2019) a jejich základní výše nedosahuje ani zákonné minimální mzdy (Vláda, 2019). Jak ale dokumentuje řada studií, doktorské studenty netrápí jen nedostatek financí, ale také nízká nefinanční podpora ze strany vysokých škol – jako například nedostatečná spolupráce se školitelem nebo malé zapojení do výzkumných týmů – vedoucí k pocitu izolace či ztrátě motivace k dalšímu studiu (Beneš a kol., 2017). Některé
6
UK VŠCHT MUNI UPOL OU ČVUT JČU UTB VUT VŠB VŠE ČZU ZČU UJEP TUL



























































   6   7   8   9   10