Page 16 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 16

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 9. V roce 2016 o potřebě výraznějšího zvyšování učitelských platů začala častěji hovořit vláda a především MŠMT. Vláda následně rozhodla o výhledu jejich navýšení  od  září  2016  a  od  ledna  2017.10  Ve  stejném  období  však  vláda  výrazně  zvyšovala  i  platy  většiny ostatních zaměstnanců veřejného sektoru a mzdy rostly i v sektoru podnikatelském.11 Důsledkem  toho  bylo,  že  vládou  proklamovaný  růst  učitelských  platů  v  období  2015–2016  opět  jen  stěží  držel  krok  s  růstem  platů  ostatních  zaměstnanců  veřejného  sektoru.  Tabulka 1  srovnává nárůst učitelských platů o 8,1 % mezi roky 2014 a 2016 s nárůstem platů  vysokoškolsky  vzdělaných  zaměstnanců  ve  veřejné  sféře  o  9,3  %.  Ve  stejném  období  růst  učitelských  platů  výrazněji  překonal  pouze  nízký  růst  vysokoškolsky  vzdělaných  v  sektoru  soukromém.12 Zda a nakolik vládou avizovaná zvyšování učitelských platů vedla ke zlepšení  jejich relativní pozice se však ukáže, až budou k dispozici srovnatelné údaje za celý rok 2017,  což bude cca počátkem jara 2018.
  10  Na konci července 2016 vláda rozhodla o mimořádném zvýšení učitelských platů od září 2016. Dle tiskového prohlášení vlády mělo  jít o navýšení o 1 300 Kč hrubého měsíčně u začínajících učitelů a o 1 500–1 600 Kč u učitelů starších. V poměru k průměrnému hrubému  měsíčnímu platu učitele v roce 2015 cca 28 000 Kč tedy má jít o nárůst v rozsahu 4,6 až 5,7 %.
11  Růst  mezd  a  platů  v  období  2015–2016  umožňoval  po  letech  krize  solidní  hospodářský  růst,  rostoucí  poptávka  po  práci  ze  strany  zaměstnavatelů, inflaci podporující politika centrální banky a efektivní tlak odborů na všeobecný růst mezd.
12  Je však otázka, zda tento nízký růst nebyl způsoben spíše růstem zaměstnanosti v řadách vysokoškolsky vzdělaných s podprůměrnými  mzdami, což mohl být případ nedávných absolventů vysokých škol, kteří měli problém najít práci v letech ekonomické krize.
16





























































































   14   15   16   17   18