Page 18 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 18

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 III. Důsledky nízkých učitelských platů v širších souvislostech
10. Vzdělanost populace zásadním způsobem přispívá k dlouhodobému ekonomickému růstu  a  kvalitě  života  moderní  společnosti.13  Kvalita  vzdělávání  se  odvíjí  především  od  kvality  učitelů.14 A kvalita učitelů se výrazně odvíjí od atraktivity profese15, jak je vnímána zvnějšku  či zevnitř, která spoluurčuje, kdo se na tuto profesi vysokoškolsky připravuje, kdo do profese  po vysoké škole nastupuje, jak je kdo ochoten se profesně zlepšovat a kdo naopak z profese  velmi  záhy  odchází.  Atraktivita  profese  se  proto  do  kvality  učitelského  sboru  promítá ve  velmi  dlouhém  období  desítek  let.  Od  ad-hoc  zvýšení  platů  a  krátkodobých  politických  slibů  proto  nelze  výraznější  zvýšení  kvality  učitelů  a  vzdělávání  očekávat.  V  této  studii  se  zabýváme  pouze  atraktivitou  finanční.  Tématem  pro  budoucí  studie  jsou  (de)motivace  nefinančního charakteru, jako jsou možnosti profesního růstu a pracovní podmínky potažmo  zákonné a společenské postavení učitele v dynamicky se měnící společnosti.16
11.
Nízké platy učitelů snižují zájem o profesi z řad intelektuálně nadprůměrně disponovaných zájemců o studium na vysokých školách. Nízká úroveň učitelských  platů,  spolu  s  dalšími  faktory,  snižuje  zájem  o  učitelskou  profesi  mezi  lépe  intelektuálně  disponovanými jedinci. Graf 12   ukazuje na velmi nízký zájem o učitelskou profesi v řadách  českých patnáctiletých žáků, který je navíc výrazně nižší v horní polovině žáků, poměřováno  jejich  matematickou  gramotností.  Pokračuje  to  nízkým  zájmem  studovat  pedagogické  a učitelské obory mezi absolventy středních škol a po jejich absolvování do učitelské profese  nastupovat.  Ačkoliv  se  tento  fenomén  v  ČR  systematicky  nesleduje  (byť  potřebná  data  k  dispozici  vlády  mají),  existuje  řada  indicií,  že  je  silný,  a  že  volba  směřující  k  učitelství  je  často  volbou  zbytkovou.  Navíc  jde  o  zájemce,  jejichž  průměrné  studijní  dispozice  jsou  relativně nízké.17 V této souvislosti je záhodno připomenout expanzi přístupu k VŠ vzdělání,  která proběhla v posledních 20 letech. V jejím důsledku dnes studium na VŠ v době dosažení  plnoletosti  začíná  kolem  45  %  populačního  ročníku,  zatímco  počátkem  90.  let  šlo  pouze  o  cca  12  %.  Učitelé  ve  věku  40+,  kteří  dnes  podle  Grafu  13      v  ČR  představují  většinu,  se  tehdy  rekrutovali  z  10%  intelektuální  špičky.  Poslední  dekádu  se  ale  většina  současných  zájemců  rekrutuje  až  z  oblasti  intelektuálního  průměru  celé  věkové  skupiny  a  jejich  intelektuální  předpoklady  jsou  tedy  výrazně  nižší.  Tento  fenomén  se  týká  výrazněji  mužů,  kteří  mají  v  průměru  platově  lepší  alternativy  a  navíc  se  od  nich  zpravidla  více  očekává,  že  příjmově  zajistí  rodinu.  Podíl  žen  mezi  učiteli  na  1.  stupni  ZŠ  dosahuje  velmi  vysokých  93 % (Graf 14  ).
   13  Odhady  scénářů  vývoje  v  závislosti  na  úrovni  vzdělání  pro  ČR  založené  na  parametrizaci  z  mezinárodních  studií  obsahují  studie  Münich a kol. (2012 a 2013).
14  Přehled  vědecké  literatury  mapující  roli  kvality  učitele  lze  dohledat  např.  zde  http://hanushek.stanford.edu/publications/ teacher-quality a http://www.eenee.de/eeneeHome/Economics-of-Education/References/2b.html
15  Kvalita  učitelů  je  také  utvářena  dalšími  faktory,  jako  je  kvalita  pedagogické  a  učitelské  přípravy  na  vysokých  školách,  kvalita dalšího  vzdělávání,  a  nebo  kvalita  řízení  lidských  zdrojů  na  jednotlivých  školách.  Avšak  pozitivní  příspěvek  všech  těchto  faktorů je také podmíněn studijními dispozicemi, ochotou se učit a interní motivací dotyčných osob.
16  Podrobný  přehled  literatury  poskytují  Münich  a  Rivkin  (2015).  Zpráva  z  mezinárodního  šetření  TALIS  (2013)  uvádí,  že  „Většina učitelů v zemích zapojených do šetření TALIS 2013 si nemyslí, že by si společnost povolání učitele vážila (v průměru 69 %), přičemž v ČR jsou učitelé v tomto ohledu ještě skeptičtější (88 %). Mezi jednotlivými zeměmi však byly zaznamenány značné rozdíly.“
17  Strukturu uchazečů o pedagogické obory VŠ mapuje studie Scio (2013).
   18
























































































   16   17   18   19   20