Page 6 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 6

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
 I. České učitelské platy v mezinárodním srovnání
1. Relativní platy českých učitelů patří k nejnižším v rámci zemí EU i OECD2.  Průměrné  platy  českých  učitelů  patří  k  nejnižším  nejen  v  rámci  28  zemí  EU,  ale  i  mezi  35  ekonomicky  nejvyspělejšími  zeměmi  světa  (OECD).  Platovou  atraktivnost  učitelské profese  a  tedy  i  funkčnost  a  kvalitu  vzdělávání  v  určité  zemi  spoluurčují  poměry  mezi  platy  učitelů  (potažmo  pedagogických  pracovníků)  a  ostatních  vysokoškolsky  vzdělaných  pracovníků  v  dané  zemi.3  Platy  totiž  spoluurčují,  jací  zájemci  se  na  profesi  připravují,  kdo  z  nich  do  profese  vstupuje  a  kteří  v  profesi  dlouhodobě  zůstávají  (podrobnější  osvětlení  viz  sekce  III).  V  tomto  relativním  srovnání  v  Grafu  1    .  ČR  vykazuje  zdaleka  nejnižší  úroveň  učitelských  platů  a  figuruje  na  posledním  místě.  Platy  českých  učitelů  dosahují  pouhých  56  %  platů  vysokoškolsky  vzdělaných  pracovníků  v  ČR  (průměr  v  zemích  OECD  je  85  %).  Alternativní  ukazatele  učitelských  platů  na  neutěšené  mezinárodní  pozici  ČR  nic  nemění.  Například  výdaje  učitelských  platů  na  jednoho  žáka  v  relaci  k  HDP  na  hlavu  v  Grafu  2      řadí  ČR  spolu  se  Slovenskem  také  na  poslední  místo  a  rozdíl  oproti  průměru  OECD je navíc propastný. Tento ukazatel reflektuje prioritní orientaci země na vzdělávání,  protože  zohledňuje  rozdílnou  věkovou  strukturu  zemí  a  navíc  není  zatížen  možnými  nedostatky měnového přepočtu využívajícího paritu kupní síly.
 2  Mezinárodně srovnatelné údaje OECD z oblasti školství jsou k dispozici s časovým odstupem několika let. Zpracování dat z národních  zdrojů totiž vyžaduje náročnou konsolidaci v zájmu mezinárodní srovnatelnosti ukazatelů i s ohledem na to, že národní vzdělávací systémy  a způsoby vykazování se liší. Z těchto důvodů většina údajů zde prezentovaných pochází z let 2013–2014. Vzhledem k tomu, že meziroční  změny  hodnot  ukazatelů  jsou  až  na  vzácné  výjimky  velmi  malé,  prezentované  údaje  jsou  stále  velmi  relevantní  i  v  roce  2017.  Z  výše  zmíněných  důvodů  hodnoty  některých  ukazatelů  z  některých  zemí  v  našich  srovnáních  chybí.  Podrobnosti  ke  konstrukci  ukazatelů  je  možno dohledat v původních zdrojích, na které se grafy odkazují.
3  Viz např. studie Dolton, a Oscar D. Marcenaro-Gutierrez (2011).
6





























































































   4   5   6   7   8