Page 6 - IDEA Studie 10 2017 Platy ucitelu
P. 6
I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Nízké platy učitelů: hodně drahé šetření
I. České učitelské platy v mezinárodním srovnání
1. Relativní platy českých učitelů patří k nejnižším v rámci zemí EU i OECD2. Průměrné platy českých učitelů patří k nejnižším nejen v rámci 28 zemí EU, ale i mezi 35 ekonomicky nejvyspělejšími zeměmi světa (OECD). Platovou atraktivnost učitelské profese a tedy i funkčnost a kvalitu vzdělávání v určité zemi spoluurčují poměry mezi platy učitelů (potažmo pedagogických pracovníků) a ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v dané zemi.3 Platy totiž spoluurčují, jací zájemci se na profesi připravují, kdo z nich do profese vstupuje a kteří v profesi dlouhodobě zůstávají (podrobnější osvětlení viz sekce III). V tomto relativním srovnání v Grafu 1 . ČR vykazuje zdaleka nejnižší úroveň učitelských platů a figuruje na posledním místě. Platy českých učitelů dosahují pouhých 56 % platů vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v ČR (průměr v zemích OECD je 85 %). Alternativní ukazatele učitelských platů na neutěšené mezinárodní pozici ČR nic nemění. Například výdaje učitelských platů na jednoho žáka v relaci k HDP na hlavu v Grafu 2 řadí ČR spolu se Slovenskem také na poslední místo a rozdíl oproti průměru OECD je navíc propastný. Tento ukazatel reflektuje prioritní orientaci země na vzdělávání, protože zohledňuje rozdílnou věkovou strukturu zemí a navíc není zatížen možnými nedostatky měnového přepočtu využívajícího paritu kupní síly.
2 Mezinárodně srovnatelné údaje OECD z oblasti školství jsou k dispozici s časovým odstupem několika let. Zpracování dat z národních zdrojů totiž vyžaduje náročnou konsolidaci v zájmu mezinárodní srovnatelnosti ukazatelů i s ohledem na to, že národní vzdělávací systémy a způsoby vykazování se liší. Z těchto důvodů většina údajů zde prezentovaných pochází z let 2013–2014. Vzhledem k tomu, že meziroční změny hodnot ukazatelů jsou až na vzácné výjimky velmi malé, prezentované údaje jsou stále velmi relevantní i v roce 2017. Z výše zmíněných důvodů hodnoty některých ukazatelů z některých zemí v našich srovnáních chybí. Podrobnosti ke konstrukci ukazatelů je možno dohledat v původních zdrojích, na které se grafy odkazují.
3 Viz např. studie Dolton, a Oscar D. Marcenaro-Gutierrez (2011).
6