Page 15 - IDEA Studie 11 2016 Darci politickych stran a verejne zakazky
P. 15
vybíráme kategorie firem, ve kterých jsou dárci i ne-dárci zastoupeni v dostatečném počtu. Zaměřujeme se na stavební zakázky, ve kterých je podíl dárců stran nejvyšší.
Tabulka 4: Srovnání zadávacích řízení pro homogenní skupiny dárců a ne-dárců
Dárci Ne-dárci (%) (%)
Společnosti s ručením omezeným, 0 – 19 zaměstnanců, nefinanční soukromé národní podniky, stavební zakázky
9,3
18,8
10,3 76,3
4,3 69,9 2,2
2,1
Otevřené řízení
Užší řízení
Zjednodušené podlimitní řízení Jednací řízení s uveřejněním Jednací řízení bez uveřejnění
2,1 4,9
Akciové společnosti, 20 –49 zaměstnanců, nefinanční soukromé národní podniky, stavební zakázky
Otevřené řízení
Užší řízení
Zjednodušené podlimitní řízení Jednací řízení s uveřejněním Jednací řízení bez uveřejnění
23,2 1,8
58,1 1,8 0
32,3 9,7
67,9
5,4
0
Akciové společnosti, 50 –199 zaměstnanců, nefinanční soukromé národní podniky, stavební zakázky
Otevřené řízení
Užší řízení
Zjednodušené podlimitní řízení Jednací řízení s uveřejněním Jednací řízení bez uveřejnění
Tabulka 4 ukazuje, že i při srovnání relativně homogenních skupin dárců a ne-dárců měli dárci politických subjektů podstatně vyšší sklon vyhrávat méně transparentní zakázky. Při porovnání českých soukromých společností s ručením omezeným s méně než 20 zaměstnanci vyhrávali dárci víc zakázek v užším řízení (10,3 % vs. 4,3 %) a zjednodušeném podlimitním řízení (76,3 % vs. 69,9 %) na úkor otevřeného řízení.
23,6 24,5
10,9
17,7
60,0
52,5 0,4 4,9
0,6 4,9
13