Page 16 - IDEA Studie 11 2016 Darci politickych stran a verejne zakazky
P. 16

Dárci vyhrávají relativně méně otevřených řízení (23,2 % vs. 32,3 %), i když se jednalo o národní akciové společnosti s 20–49 zaměstnanci. Dárci v této kategorii dodavatelů byli úspěšnější v zjednodušeném podlimitním řízení, kde si zadavatelé vybírají firmy, které zvou do soutěže. V poslední kategorii dodavatelů, tj. u akciových společností s 50–199 zaměstnanci sledujeme vyšší podíl zjednodušených podlimitních řízení u dárců (60,0 % vs. 52,5 %), i když v tomto případě na úkor užšího řízení (10,9 % vs. 17,7 %). Možnost vybírat do soutěže dárce stran vezjednodušeném podlimitním řízení se tak jeví pro zadavatele jako důležitější motivace než možnost omezit počet vyhodnocovaných nabídek v užším řízení.
Diskuze
V této studii jsme ukázali, jak se liší charakter veřejných zakázek získaných dárci politických uskupení ve srovnání s ostatními výherci zakázek. Identifikovali jsme typ zakázek, které mají dárci tendenci vyhrávat častěji než ne-dárci. Naše zjištění však mají řadu omezení.
Je třeba připomenout potenciální nekompletnost seznamu firemních dárců politických uskupení. Pokud politické strany neuvádějí kompletní seznam dárců ve výročních zprávách, pak v datech podhodnocujeme počet propojení mezi dárci a zakázkami. Další limitací této analýzy je, že pro propojování dárců a zakázek používáme IČ dodavatelů. Je totiž pravděpodobné, že dodavatelé zakázek a dárci stran jsou propojeni i přes nepřímé vazby. Třetí neméně důležitou limitací je Věstník veřejných zakázek jako zdroj dat o zakázkách. Je pravděpodobné, že dárci politických stran získávají další zakázky, které však jsou zadány mimo režim zákona o veřejných zakázkách (například veřejné zakázky malého rozsahu), a proto se ve Věstníku nezobrazují.
Z hlediska interpretace výsledků je třeba zdůraznit, že tato analýza nedokáže oddělit korupční jednání od společensko-prospěšné motivace zadavatelů při omezování transparentnosti zakázek ve prospěch dárců politických stran. Společnost například může benefitovat z toho, že někteří dárci politických stran mohou být efektivnější a kvalitnější dodavatelé veřejných zakázek.
14





























































































   14   15   16   17   18