Page 25 - IDEA Studie 12 2019 Kvalita reditelu skol
P. 25

MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL: ČESKÉ ADMINISTRATIVNÍ INFERNO 2019
     Tímto by mohli i žáci menších škol profitovat z výhod velkých škol, stejně jako specializovaní učitelé nebo pedagogičtí pracovníci, získávat lepší vybavení pro výuku, podporu rozmanitosti kurikula. V Belgii, Anglii a Finsku celkově podpořili a rozvíjeli vzájemnou spolupráci ředitelů škol, což již na začátku nového systému napomohlo k rozvoji schopnosti řízení, racionalizaci zdrojů a k větší spolupráci (Pont, Nusche a Moorman, 2008).
V decentralizovaném systému školství se zároveň stává velice důležitým rozhodnutí o výběru ředitele školy ze strany zřizovatele. Je to právě ředitel, který nese odpovědnost za kvalitu výuky na škole. Vyvstává zde tedy problém těch obcí, které nevynakládají přílišné úsilí na zajištění kvality školy skrze volbu vhodného ředitele. Tento nezájem ze strany obcí může mít o to větší dopad, jestliže se jedná o obce se sociálně slabými rodinami. Rodiče v takové obci mohou mít totiž menší vůli tlačit na vyšší kvalitu školy.27 V Česku dnes čtvrtina konkurzních řízení probíhá jenom formálně, a to z důvodu nedostatečného počtu kandidátů pro tuto pozici. Zde se tedy mísí vícero problémů týkajících se výběru ředitele školy. Nejde jenom o proces konkurzního řízení ale také o pokles zájmu učitelů o pozici ředitele a stárnutí současných ředitelů.
Pro efektivní autonomii škol je zároveň potřebné dobře fungující institucionální prostředí (Hanushek, Link a Woessmann, 2013). Součástí institucionálního prostředí jsou například i funkční zpětnovazební mechanismy, ve kterých jsou aktérům k dispozici kvalitní informace o procesech a výsledcích vzdělávání, které pak mohou být zohledňovány v procesu interního a externího řízení škol.28 Systémy decentralizované zodpovědnosti bez těchto zpětnovazebních mechanismů jsou pak spíše systémy bez reálné zodpovědnosti. Pro mechanizmy odpovědnosti a také strategické plánování a organizaci sítí škol jsou nezbytná kvalitní data a jejich pravidelný systematický sběr. Tyto by měly zahrnovat klíčové informace týkající se největších cílů vzdělávacího systému, aby bylo možné zacílit efektivně potřebná opatření a následně je vyhodnotit.
Jako řešení se nabízí kombinace řady opatření: (i) Motivace škol a zřizovatelů ke spojování menších škol na úrovni řízení29 nebo vytváření svazků škol sdílejících některé administrativně- organizační agendy, případně zavedení sdílejících kapacit pro školy (společný právník, IT technik, psycholog, ekonom atd.) To by mohlo přinést nejen administrativní úspory z rozsahu. Mohlo by to zároveň usnadnit a zefektivnit využívání pedagogických a dalších pracovníků ve školách, zajistit intenzivnější využívání prostor a vybavení škol, posílit rozmanitost kurikula a mimo jiné snížit sociálně-ekonomickou selektivnost škol; (ii) Poskytnutí administrativní, technické, právní a jiné podpory malým školám. V případě větších škol zdvojení funkce ředitele na pedagogického a technického ředitele, na kterého by pedagogický ředitel mohl delegovat právní zodpovědnost; (iii) Provedení odborného procesního auditu administrativní zátěže typických škol a následné informované snižování zbytné zátěže. V případě menších škol by značnou část administrativní zátěže ředitele zjednodušila a odstranila možnost nepovinné právní subjektivity školy; (iv) Zkvalitnění včasné profesní přípravy ředitelů, resp. vedení škol; (v) Zvýšení a udržení relativního platového ohodnocení ředitelů porovnatelného s řídicími pozicemi v jiných sektorech a zavedení případného kariérního řádu pro ředitele škol.
27 Viz veřejnou přednášku profesora Rivkina v Praze v roce 2014. Dostupné na stránce: https://slideslive.com/38891389/ prof-steven-rivkin-decentralization-school-leaders-and-the-quality-of-teaching
28 Zde je nutno zmínit práci České školní inspekce, která se snaží tuto zpětnou vazbu ředitelům o jejich škole poskytovat a zkvalitňovat.
29 Zde by se dalo inspirovat příkladem Švédska, ve kterém je vytvořena funkce „super ředitele“ pro skupinu malých škol, který
zastřešuje pro tyto školy management, administrativu, finance, personální záležitosti atd. Každá škola má pak svého pedagogického ředitele, který se může zaměřit na řízení výuky a pedagogické vedení.
   23

























































































   23   24   25   26   27