Page 16 - IDEA Studie 13 2017 Platy ucitelu II
P. 16

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor
  Otázka č. 6: Do jaké míry má být případné výrazné navyšování učitelských platů realizováno paušálně podle let praxe (případně kariérních stupňů) a do jaké míry podle místních podmínek a potřeb z rozhodnutí vedení jednotlivých škol?
Shrnutí
ODS slibuje zvýšit nenormativní složku platu u dobrých učitelů. Realisté navrhují, aby „měli ředitelé volné ruce v distribuci odměn za kvalitní výuku.“ U ostatních stran se lze pouze dohadovat, že současné nastavení považují za vyhovující. Roli místních podmínek, tedy především otázky zda a jak finanční atraktivitou přitáhnout kvalitnější učitele do škol v sociálně-ekonomicky slabých lokalitách, také žádný program neakcentuje.
Komentář
Studie IDEA (2015) ukázala, že podíl odměn, o kterých může rozhodovat vedení školy (které nejsou určeny tarify odvozenými od let praxe a vzdělání) na celkových platech učitelů se pohybuje v řádu 5–8 % a je ve srovnání s podílem odměn ve zbytku veřejného sektoru (9–10 %) nižší a velmi nízký je i ve srovnání se soukromým sektorem. To úzce souvisí s Otázkou č. 2 ohledně mechanismu navýšení učitelských platů, na kterou žádný program odpověď nenabízí. Navýšení průměrných učitelských platů je možno dosáhnout kombinací navýšení tarifů (a odpovídající částky na ně) a navýšení netarifní části platu (a odpovídající částky na ně). V řadě případů v minulosti totiž sice došlo k navýšení tarifních tabulek, ale protože nebyl adekvátně navýšen rozpočet na tarifní platy, musela být na úrovni škol snížena částka a podíl odměn (netarifní složky). Dopad zvýšení tarifů na navýšení celkových platů potom byl samozřejmě nižší, než se mohlo jevit z navýšení tarifů.
Shrnutí
V tomto ohledu nějaký příslib obsahují téměř všechny volební programy (kromě ANO). Několik programů slibuje lepší podmínky práce učitelů (ČSSD, KSČM, SZ, SPD). V tomto je výjimečně rozsáhlý a podrobný program SZ, který slibuje celou škálu kroků na podporu nefinančních podmínek práce učitelů. Z nich stojí za zmínku slib „nárokového tvůrčího volna každý pátý rok učení v délce minimálně šesti měsíců“. TOP09 sice o nefinanční podpoře učitelů v programu nehovoří, ale slibuje „projekt dělené třídy, který umožní v řadě předmětů „dvourychlostní“ výuku při zachování principu rovného přístupu ke vzdělání“, což lze také považovat za zlepšení pracovních podmínek učitelů. Za zvýšení nefinanční atraktivity učitelské profese lze považovat i snížení byrokratické zátěže na straně učitelů, kterou slibují programy KSČM, ODS, Pirátů, STAN, SZ. SPD se soustředí především na posílení právního postavení učitele v případě agrese proti jeho osobě.
  Otázka č. 7: Je vhodné a možné podpořit atraktivitu učitelské profese v oblasti nefinančních podmínek práce, jak a v jakém rozsahu?
16

























































































   14   15   16   17   18