Page 7 - IDEA Studie 13 2017 Platy ucitelu II
P. 7

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor
 Úvod
Tato studie navazuje na studii IDEA (2017) z června5 a shrnuje a komentuje, do jaké míry volební programy politických subjektů (dále jen stran) pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky plánované na říjen 2017 poskytují odpovědi na sedm otázek, které byly v předchozí studii položeny.
  Klíčové otázky pro politické subjekty a veřejnou diskusi
1. Je současná úroveň učitelských platů v ČR příliš nízká, a pokud ano, jaké
vyšší úrovně by měly průměrné učitelské platy dlouhodobě dosahovat?
2. Jakým mechanismem a jakým tempem by se měly platy učitelů zvyšovat?
3. Je žádoucí, a pokud ano, jakým způsobem by se měla posílit věrohodnost společenského závazku dlouhodobě výrazně vyšší úrovně učitelských platů?
4. Má být dominantním zdrojem růstu učitelských platů státní rozpočet nebo se má zvýšit podíl dalších zdrojů a v tom případě jakých? (zdroje zřizovatelů: obcí, krajů a soukromých, zdroje EU, případně další).
5. Do jaké míry je vhodné a možné vyšších průměrných platů učitelů dosáhnout při zachování současného objemu veřejných prostředků cestou strukturálních úspor ve školství (např. zvýšením průměrné velikosti tříd, zvýšením průměrné velikosti škol, optimalizací sítě škol, snížením ostatních provozních či investičních nákladů)?
6. Do jaké míry má být případné výrazné navyšování učitelských platů realizováno paušálně podle let praxe (případně kariérních stupňů) a do jaké míry podle místních podmínek a potřeb z rozhodnutí vedení jednotlivých škol?
7. Je vhodné a možné podpořit atraktivitu učitelské profese v oblasti nefinančních podmínek práce, jak a v jakém rozsahu?
Zmíněná studie IDEA zmapovala úroveň učitelských platů v České republice (ČR) z národního a mezinárodního pohledu (vizte interaktivní mapovou aplikaci 6), osvětlila mechanismy, kterým se úroveň učitelských platů promítá do kvality učitelů, vzdělávání a vzdělanosti populace. Studie poukázala na v odborných kruzích dobře známou skutečnost, že relativní úroveň platů českých učitelů patří k nejnižším, ne-li že je vůbec nejnižší v rámci všech zemí OECD, tedy nejvyspělejších zemí světa včetně zemí EU (viz. Graf 1   ). Studie také doložila, že nízké hodnoty mzdových ukazatelů pro Česko nejsou důsledkem metodologických rozdílů vykazování,
5 Studie IDEA (2017) je od června veřejně dostupná na internetu, byla mediálně prezentovaná ve spolupráci s Hospodářskými novinami (27. 6. 2017) a serverem iHned a navíc byla hlavním politickým subjektům zaslána v tištěné podobě.
6 https://idea.cerge-ei.cz/platy-ucitelu
   7



















































































   5   6   7   8   9