Page 9 - IDEA Studie 13 2017 Platy ucitelu II
P. 9

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor
 I. Shrnutí a komentáře slibů z volebních programů
Málokdo v dnešní době očekává, že strany budou volební programy rozpracovávat do větších podrobností. Většina programů má dnes stručnou až telegrafickou formu. Strany zřejmě předpokládají, že většina voličů do programů ani nenahlédne. Je to paradoxní, když se přístup široké veřejnosti k informacím díky internetu maximálně zjednodušil. Na druhé straně je zde ale novinářská obec a média, kteří informace ve volebních programech hledají a občanům různými formami zprostředkovávají. A je zde i odborná veřejnost, která může být a měla by být důležitým účastníkem veřejných diskusí. Tato série studií IDEA je toho příkladem. Obsah volebních programů tedy vůbec není tak nedůležitý, nečtený a přežitý, jak se na něj zvyklo nahlížet.
Stručný přehled toho, nakolik lze na sedm dříve položených otázek najít odpovědi ve volebních programech stran poskytuje Tabulka 1 . V přílohové Tabulce A1   potom čtenář najde odkazy na volební programy a v Tabulce A2   relevantní výtahy z nich. Shrnutí a komentáře k jednotlivým otázkám následují níže.
 Tabulka 1. Stručný přehled míry podrobnosti odpovědí na jednotlivé otázky obsažených ve volebních programech stran.
 Otázka
   ANO
   ČSSD
  KDU-ČSL
   KSČM
    ODS
   Piráti
  Realisté
   STAN
   SPD
    SZ
  TOP09
 1. Je současná úroveň učitelských platů v ČR příliš nízká, a pokud ano, jaké vyšší úrovně by měly průměrné učitelské platy dlouhodobě dosahovat?
  –
 ✱✱
✱✱
 ✱
  ✱✱
 ✱✱
✱✱
 ✱✱
 ✱✱
  ✱✱
 ✱✱
  2. Jakým mechanismem a jakým tempem by se měly platy učitelů zvyšovat?
  –
   ✱
  ✱
  –
 –
   –
  ✱
  ✱
 ✱
 –
   –
  3. Je žádoucí, a pokud ano, jakým způsobem by se měla posílit věrohodnost společenského závazku dlouhodobě výrazně vyšší úrovně učitelských platů?
   –
  ✱
 ✱
  –
   –
  ✱
 –
  –
  ✱
   ✱
  –
  4. Má být dominantním zdrojem růstu učitelských platů státní rozpočet nebo se má zvýšit podíl dalších zdrojů,
a v tom případě jakých? (zdroje zřizovatelů: obcí, krajů a soukromých zdrojů, zdroje EU, případně další).
   –
  –
 –
  –
   –
  –
 –
  –
  –
   –
  –
  5. Do jaké míry je vhodné a možné vyšších průměrných platů učitelů dosáhnout při zachování současného objemu veřejných prostředků cestou strukturálních úspor ve školství (např. zvýšením průměrné velikosti tříd, zvýšením průměrné velikosti škol, optimalizací sítě škol, snížením ostatních provozních či investičních nákladů)?
  –
 –
–
 –
  –
 –
–
 –
 –
  –
 –
  6. Do jaké míry má být případné výrazné navyšování učitelských platů realizováno paušálně podle let praxe (případně kariérních stupňů) a do jaké míry podle místních podmínek a potřeb z rozhodnutí vedení jednotlivých škol?
 –
  ✱
 –
 –
 ✱
  –
 ✱
 –
 –
 ✱
  –
  7. Je vhodné a možné podpořit atraktivitu učitelské profese v oblasti nefinančních podmínek práce, jak a v jakém rozsahu?
  –
   ✱✱
  –
  ✱
  ✱
   ✱
  ✱
  ✱
  ✱✱
  ✱✱✱
   ✱
 * Čím větší počet hvězdiček, tím více toho daný program k danému tématu obsahuje. Počet hvězdiček nepředstavuje hodnocení relevance volebního slibu dané strany.
 9
   7   8   9   10   11