Page 11 - IDEA Studie 13 2017 Platy ucitelu II
P. 11

                                                                   Graf 1. Platy učitelů 1. a 2. stupně základních škol v relaci k platům ostatních
vysokoškolsky vzdělaných pracovníků
I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Platy učitelů ve volebních programech: přehled a rozbor 120
100
80
v ČR a průměru zemí OECD, jak je uvedeno v Grafu 1). Protože toto srovnání je vzhledem
k r2o0li relativních platů pro atraktivitu učitelské profese nejdůležitější, jsou hodnoty vyneseny
i ve formě Grafu 2   , který umožňuje srovnání s posledním známým stavem ostatních zemí 0
OECD včetně ČR. Je zřejmé, že slibovaná navýšení učitelských platů o cca 18 %–20 % (ČSSD,
KDU-ČSL, ODS, Piráti, SPD a SZ) velmi špatnou situaci ČR vůči zemím OECD7 nemají potenciál
situaci zásadnějším způsobem zlepšit. Výraznou změnu představují pouze sliby Realistů, TOP09
a především STAN. Poslední ze jmenovaných slibů by jako jediný ČR dostal na úroveň průměru
Zdroj: OECD – Education at a Glance 2016, OECD indicators zTaebumlkaíDO3.2Ea.DCatDaza(rocko20ž14j.epřibližněiprůměrE1U.st)u.peňZŠ 2.stupeňZŠ
140
 Poslední sloupec Tabulky 2 ukazuje slibovanou úroveň učitelských platů vyjádřenou v relaci 60
k platům ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v zemi (včetně aktuální úrovně
40
Země
 Graf 2. Průměrné učitelské platy v poměru k průměrným platům ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků: stav a sliby stran [%]
120%
100% současnost
80% 60% 40% 20%
0%
Zdroj: Údaje z grafu 1 pro země OECD a vlastní výpočty pro programy stran.
sliby stran
  průměr
ECD a EU22
   O
                     Navýšení učitelských platů je s ohledem na velký počet učitelů (cca 130 tisíc ekvivalentů plných úvazků) rozpočtově poměrně náročné. Náklady SR hypotetických scénářů navýšení učitelských platů o 10 % až 40 % jsou uvedeny v Tabulce 3   . Scénáře zahrnují platy učitelů (včetně ředitelů a řídících pedagogických pracovníků škol) v regionálním školství veřejných škol a zahrnují všechny standardní složky platů vyplacené během kalendářního roku, tedy včetně běžných odměn.8, 9, 10 S poměrně velkou přesností se dá odhadovat, že zvýšení průměrných platů učitelů v regionálním školství o 10 % oproti stavu roku 2016 představuje dodatečné celkové náklady SR ve výši 6,3 mld. ročně. K tomu je třeba připočíst státní dotaci platů učitelů škol soukromých a církevních ve výši 0,4 mld. Kč.11
7 Údaje za 1. a 2. stupeň jsou zprůměrovány.
8 Zdrojem dat je výkaz MŠMT P1-04 o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství za 1.–4. čtvrtletí roku 2016.
9 Regionální školství zahrnuje mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy.
10 Výchozí rozpočet na platy v roce 2016 zahrnuje o velmi malý podíl složek platů financovaných z projektů EU. Rozpočet představuje
celkové náklady práce, tedy včetně povinných odvodů placených zaměstnavatelem (tj. školami).
11 Částka 0,4 mld. Kč ročně cca odpovídá 10% zvýšení veřejné dotace učitelských platů soukromých a církevních škol.
 11
Luxembourg Greece Israel Belgium (Fl.) Germany Finland Estonia Denmark Slovenia Belgium (Fr.) New Zealand England (UK) Australia Scotland (UK) Sweden Poland EU22 průměr OECD průměr France Austria Chile Hungary Norway Netherlands United States Italy Slovak Republic Czech Republic
Luxembourg Greece Israel Belgium (Fl.) Germany Finland Estonia Denmark Slovenia Belgium (Fr.) New Zealand England (UK) Australia Scotland (UK) Sweden Poland EU22 average OECD average France Austria Chile Hungary Norway Netherlands United States Italy Slovak Republic Czech Republic
ANO ČSSD KDU-ČSL KSČM ODS Piráti Realisté SPD STAN SZ TOP 09
% platů pracovníků s VŠ vzděláním



























































   9   10   11   12   13