Page 4 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 4

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 Ambicióznější reformní scénáře potom vykazují dopady až v řádu stovek miliard Kč HDP ročně. Hrubé výnosy reformních opatření jsou tedy výrazně až velmi výrazně vyšší než představitelné náklady opatření na snížení výskytu nedostatečné gramotnosti. Námi odhadnuté hrubé výnosy reforem mohou sloužit jako horní hranice v úvahách o smysluplném, respektive přijatelném objemu veřejných výdajů na opatření cílící na vyšší gramotnost.
• Výraznější dopady scénářů jsou patrné až po roce 2050, tedy po uplynutí zhruba 30 let od intervence. Je to dáno tím, že deset let díky cíleným opatřením postupně zvyšovaná gramotnost nízko-vzdělaných patnáctiletých se začne promítat do zvýšené produktivity pracovní síly až v průběhu dalších dekád poté, co tito absolventi začnou vstupovat na trh práce a kdy jejich podíl na pracovní síle začne dosahovat vyšší úrovně.
• Konkrétní opatření, respektive reformy na zvýšení nedostatečné gramotnosti vestudii neposuzujeme ani nenavrhujeme. Naše analýza je primárně analýzou potenciálních výnosů, nikoliv analýzou nákladů. Opatření by ale měla vycházet z podrobnějších dat a analýz výskytu a příčin nedostatečné žákovské gramotnosti, než dosud Česku poskytují mezinárodní výběrová šetření typu PISA ze strany OECD. Opatření by také měla projít pilotním ověřováním a měla by být podrobena analýze nákladů a vynosů.
• Nedostatečná gramotnost patnáctiletých, kromě jejich ušlých budoucích výdělků a ušlého HDP, představuje i překážku jejich plnohodnotnějšího zapojení dospolečenského života, požívání výhod technologického rozvoje a globalizace obecně, zvyšuje jejich ohrožení chudobou, nezdravým životním stylem, sklonem ke kriminalitě atd. Zacílení kvalitnějšího vzdělávání na tyto žáky by kromě námi odhadnutých ekonomických výnosů znamenalo i finanční úspory veřejných rozpočtů, např. ve formě nižších sociálních dávek a výdajů na bezpečnost a řešení kriminality. Snížení výskytu nedostatečné gramotnosti by u dotčených znamenalo i vyšší šance na jejich vyšší vzdělání a mezigeneračně dále přenášené pozitivní efekty.
2





























































































   2   3   4   5   6