Page 5 - IDEA Dopravni reforma studie
P. 5

Úvod

Dopravní nehody jsou v celosvětovém měřítku devátou nejčastější příčinou úmrtí,
postihující zejména mladé lidi. Podle Světové zdravotnické organizace (World Health
Organization 2009) jsou nejdůležitějším nástrojem v boji s nárůstem smrtelných
nehod dopravní zákony, stanovující dostatečné sankce za porušování předpisů a
zajišťující dostatečné kapacity na vymáhání těchto sankcí. Abychom byli schopni
dopravní zákony správně nastavit, musíme porozumět tomu, jaký dopad mají
jednotlivá opatření na chování řidičů.

Tato studie zkoumá dopady dopravního zákona v České republice, který vstoupil
v platnost v červenci 2006 a shrnuje výsledky výzkumu nedávno publikované
v Montag (2014). Tímto zákonem byl zaveden tzv. bodový systém, byly výrazně
zvýšeny částky pokut za dopravní přestupky a rozšířeny pravomoci policistů.
V Evropě bylo vypracováno už více než deset studií, hodnotících podobné změny
v dopravních zákonech. Všechny došly k závěru, že zavedení přísnějších zákonů vede
k prudkému poklesu počtu smrtelných nehod a zranění. Shoda ovšem panuje jen
v případě krátkodobého efektu změny zákona. V hodnocení dopadů nových zákonů
po více než šesti měsících jsou výsledky smíšené. Důvodem je především použití
krátkodobých dat a identifikace založená na „před a po“ srovnání bez zohlednění
„kontrolní skupiny“. Tato studie se snaží vypořádat se zmíněnými nedostatky pomocí
metody rozdílu v rozdílech, kdy jako kontrolní skupina slouží regiony sousedních
zemí Rakouska a Německa.

Stejně jako v jiných zemích, i u nás došlo k prudkému poklesu smrtelných nehod
během prvních tří měsíců od vstoupení zákona v účinnost. Dopady zákona ovšem
nebyly trvalé.

Jedním z důvodů, proč nová pravidla v dlouhodobém horizontu nijak neovlivnila
počty smrtelných nehod, může být pokles policejní aktivity, vynucující jejich
dodržování. Analýza dat o policejní aktivitě v letech 2006 a 2007 tuto hypotézu
potvrzuje. Během těchto dvou let poklesl jak počet hodin, věnovaných dopravním
kontrolám, tak počet hodin použití rychlostních radarů.

Změny v policejní aktivitě vysvětlují dlouhodobé dopady zákona, nikoli ale
krátkodobý počáteční pokles nehod. Zdá se, že lidé přecenili sílu dopadu nových
pravidel díky intenzivní mediální a politické kampani, později ale přizpůsobili svá
očekávání reálným zkušenostem s dopravními postihy.

                                                             3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10