Page 17 - IDEA Makro politika COVID-19 Duben2020 16
P. 17

MAKROEKONOMICKÁ POLITIKA V ČASECH KORONAVIROVÉ EPIDEMIE IDEA 2020  Sem patří i diskuse o zavedení tzv. coronabondu (eurodluhopisů podporovaných ECB), které se díky odporu některých členů eurozóny, hlavně Nizozemí a Německa zatím ECB brání a doporučuje použití ESM, tedy PPEP. Někteří dokonce navrhují použití obligací s ultra dlouhou dobou splatnosti 50 let, 100 let, nebo dokonce tzv. věčných dluhopisů (perpetual obligations), které nesou výnosy trvale \[34\]. Závěry I přes značné ekonomické náklady restriktivních opatření jako karanténa se vznikající literatura, která je bere v úvahu, shodne na tom, že (i) restriktivní opatření by měla být razantní, (ii) restriktivní opatření by měla být uvolňována pouze pozvolna. To povede k hlubokému ekonomickému poklesu. Z hlediska hospodářské politiky upozorňujeme na to, že tato ekonomická krize je do jisté míry dobrovolná, a tedy nemá cenu bojovat proti všem jejím důsledkům hned teď. Dále zdůrazňujeme klíčovou roli fiskální politiky nejen v budoucím hospodářském oživení, ale hlavně v této fázi, kdy je třeba za každou cenu udržet většinu7 ekonomiky v životaschopném stavu. Monetární politika by měla v případě České republiky hrát pouze doprovodnou roli. Heslem dne je ‚Act fast and do whatever it takes’, na kterém se shodne většina světových ekonomů.  7 Nicméně již teď je zřejmé, že po zdolání této pandemie se nevrátíme do stavu před propuknutím krize. Nová situace bude přát některým sektorům ekonomiky více než před krizí, zejména těm založeným na digitalizaci a těm týkajícím se boje s covid-19, a některým sektorům méně. 15 


































































































   15   16   17   18   19