Page 27 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 27

Tabulka 3: Pohon nejčastěji užívaného vozu (n=1060)
 N%
 Benzín
Nafta
Zemní plyn (CNG)
Zkapalněný ropný plyn (LPG)
Biopaliva (např. E85)
Elektrický nebo hybridní pohon
Neví 40
Pozn.: Někteří respondenti uvedli více než jednu technologii.
Záměr koupit v budoucnu nový či ojetý automobil vyjádřila v dotazníku více než polovina všech dotázaných (63 %; viz Graf 9). Z této skupiny jsou dále analyzovány postoje a představy těch respondentů, kteří uvedli, že plánují koupit automobil během roku až tří let (43 %; n=522).
705 67 347 33 4 0 33 3
1 0 4 0
  Graf 9: Záměr respondentů koupit automobil (n=1215)
 3% 6%
Nechce koupit automobil Do 1 roku
Za 2 až 3 roky
Za 4 až 5 let
Za 6 až 10 let
Později než za 10 let
Chce koupit, ale ještě neví, kdy
  10%
37%
   30%
13%
  Otázka: Chcete si Vy nebo některý člen Vaší domácnosti v budoucnosti koupit osobní automobil? / Kdy plánujete koupit automobil?
Jako pravděpodobnou vidí koupi elektromobilu při příštím nákupu vozu přibližně 13 % respondentů, kteří plánují nákup vozu během následujících tří let (viz Graf 10). Váhavou odpověď na škále navíc zvolilo 24 % dotázaných. Tuto část populace plánující koupi automobilu proto můžeme vidět jako určitou míru potenciálu z hlediska střednědobého výhledu rozvoje elektromobility. Naopak jako nepravděpodobnou vidí koupi elektromobilu 62 % dotázaných se záměrem v následujících 3 letech koupit automobil.
Tento podíl je nižší než procento, které uvádí studie agentury STEM/MARK na základě jejího šetření z března 2018 (STEM/MARK 2018). Podle této studie 64 % respondentů má o elektromobil zájem a polovina z nich (32 %) by si jej v případě příznivé ceny již dnes koupila. Domníváme se, že důvody nižšího podílu v naší studii jsou následující: 1) naše studie měří záměr pravděpodobností pořídit si elektromobil u respondentů, kteří plánují zakoupit automobil, čímž už mají vytvořenou určitou představu o tomto nákupu, a především to vylučuje část populace,
Graf 10: Pravděpodobnost pořízení elektromobilu při příštím nákupu vozu – podíly ze segmentu lidí, kteří plánují koupit automobil do tří let (n=522) 25
Velmi nepravděpodobné
Velmi pravděpodobné




































































   25   26   27   28   29