Page 39 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 39

Všechna představená auta se lišila v následujících třech finančních charakteristikách:
• v konečné pořizovací ceně,
• v provozních nákladech vyjádřených na 100 km a na měsíc odhadovaného provozu a
• ve vzdálenosti dojezdu, kterou může vozidlo ujet poté, co je natankována plná nádrž (CV, HV, CNG, PHEV) nebo plně nabitá baterie (PHEV, EV).
Abychom zvýšili realističnost volby, každý respondent byl před samotnou volbou požádán o odhad rozmezí ceny, za kterou si hodlá své auto pořídit. Tato cena byla použita jako referenční hodnota při tvorbě designu. Podobně byli respondenti dotázáni na počet kilometrů, které předpokládají, že za rok ujedou a počet kilometrů, které ujeli za poslední rok. Tyto informace byly využity při popisu celkových provozních nákladů za rok tak, aby i tento atribut byl v souladu s respondentovým dopravním chováním.
Auta se dále lišila ve čtyřech atributech, které popisovaly délku dobíjení a rozšíření infrastruktury dobíjecích stanic, a to jak normálního, tak rychlého dobíjení:
• délka a infrastruktura normálního dobíjení a plnění/čerpání:
◦ NabíjetelektromobilaplnitCNGautojemožnéidomaanajinýchmístech.Uelektromobilů se navržená doba dobíjení pohybovala mezi 2 až 10 hodinami, u plug-in hybridů mezi 30 minutami až 2 hodinami.
◦ Doba čerpání benzínu nebo nafty byl čas potřebný k natankování prázdné nádrže a zaplacení, tedy cca 10 min. Tato doba se vztahovala nejen na běžný automobil, ale i na CNG automobily a hybridní automobily, které také jezdí na benzín nebo naftu.
◦ pokrytí veřejnými dobíjecími body pro normální nabíjení (INFnormal), které může být v ČR
▪ současné (390 dobíjecích stanic),
▪ střední (1 000 běžných dobíjecích bodů do roku 2020 podle Národního plánu
schváleného vládou ČR), či
▪ velké (adekvátní pokrytí sídel v ČR).
• délka a infrastruktura rychlého nabíjení baterie nebo plnění CNG:
◦ Uelektromobilůsedélkarychléhodobíjenípohybovalamezi10–45minutami,uplug-in
hybridů 5–20 minut a u aut na CNG je srovnatelná s tankováním benzínu nebo nafty.
◦ Pokrytí hlavních dálničních a silničních tahů, významných měst a regionálních center mohlo být buď stejné jako nyní, střední, nebo velké. Pokrytí infrastrukturou rychlého nabíjení (INFrychlé) bylo:
▪ jako nyní (85 rychlonabíjecích stanic nebo 160 veřejných plniček s CNG),
▪ střední (500 rychlonabíjecích stanic nebo 200 veřejných stanic CNG, čehož by se
podle Národního plánu mohlo dosáhnout do roku 2020),
▪ velkým pokrytím rozumíme optimální počet stanic v ČR k zajištění provozu v rámci celé silniční sítě, u CNG kolem 300 veřejných stanic.
Kromě cenových podpůrných mechanismů jako je systém bonus-malus (viz popis systému bonus-malus v Kapitole 2) nebo diferencovaného zpoplatnění fosilních paliv a elektřiny, je možné spotřebitele motivovat k nákupní volbě určité technologie řadou dalších nástrojů.
37











































































   37   38   39   40   41