Page 51 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 51

                                  Pravděpodobnost volby nákupu nového BEV v segmentu spotřebitelů se záměrem koupit automobil na elektrický či hybridní pohon
Výsledky simulací popsané v předešlé části se týkaly respondentů, kteří měli v době šetření v úmyslu pořídit si automobil na konvenční technologii.
V šetření však bylo také kolem 12 % respondentů, kteří na začátku dotazníku odpověděli, že zvažují automobil na elektrický pohon při jejich příštím nákupu automobilu. Tito respondenti pak také pravděpodobněji upřednostňují BEV technologii ve výběrovém experimentu. Zatímco efekt změny charakteristik BEV ovlivňoval pravděpodobnost nákupu BEV do výše jednotek procent, výsledný tržní podíl u segmentu s plánem si pořídit automobil na elektřinu se pohybuje o řád výše.
Graf 27: Odhad tržního podílu BEV při různých provozních nákladech BEV pro segment respondentů, kteří zvažují koupit BEV, PHEV nebo HV
70% 60% 50% 40% 30% 20% 10%
0%
400000Kč 450000Kč 500000Kč 550000Kč 600000Kč 650000Kč 700000Kč 750000Kč 800000Kč
základní scénář (náklady=100Kč) (náklady=50Kč) (náklady=0Kč)
        Už při předpokladech o vývoji charakteristik BEV v základním scénáři se pravděpodobnost nákupu BEV pohybuje mezi 10 % (při ceně BEV 800 000 Kč) až 24 % (při ceně BEV 400 000 Kč). U těchto respondentů snížení pořizovací ceny o 50 000 Kč zvyšuje pravděpodobnost nákupu o přibližně 1,5 procentního bodu (do 650 000 Kč), o 2,5 procentního bodu (v rozmezí cen BEV 600–500 tisíc Kč) a při větším snížení ceny BEV dokonce o 3 procentní body, Graf 27 .
Snížení provozních nákladů BEV zvyšuje pravděpodobnost pořídit si BEV ještě více. Například
Graf 28: Odhad tržního podílu BEV při různém dojezdu, provozních
pokud by cena BEV byla o 200 000 Kč nižší (600 000 Kč) a provozní náklady byly kolem 50 Kč
nákladech a cenách BEV pro segment respondentů, kteří zvažují
za 100 km, tržní podíl by se pohyboval kolem 20 %. Při ceně BEV, která se vyrovná ceně CV, a při
koupit BEV, PHEV nebo HV
nulových provozních nákladech se tržní podíl vyšplhá dokonce na 40 % (viz Graf 27 ). 70%
Výsledky simulací vlivu dojezdu, poskytnutí dalších výhod a doby normálního dobíjení jsou kvalitativně shodné s výsledky simulací pro segment bez úmyslu si pořídit automobil na elektřinu,
60%
avšak tento efekt je výrazně vyšší.
50%
40% 49 30%














































































   49   50   51   52   53