Page 64 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 64

Design výběrového experimentu
Preference potenciálních zákazníků byly zkoumány prostřednictvím výběrového experimentu, v rámci kterého respondenti volili mezi různými osobními vozidly, která se lišila pořizovacími náklady, provozními náklady, vzdáleností dojezdu, nebo časem dobíjení. Kromě technologických charakteristik jednotlivé alternativy obsahovaly informaci o míře pokrytí infrastrukturou pro dobíjení baterií nebo plnění CNG, různé formy veřejné podpory při nákupu auta, nebo informaci o emisích, které by vznikaly při provozu dané technologie.
Respondentům bylo představeno celkem pět různých technologií auta:
• běžná auta na benzín nebo naftu (CV),
• hybridní auta (HV),
• dobíjecí hybridní auta, tzv. plug-in hybridy (PHEV), • elektrická auta (BEV) a
• auta na CNG pohon (CNG).
Všechna představená auta se lišila v následujících třech atributech:
• konečná pořizovací cena – představuje úplné (kapitálové) náklady, které by respondent musel hradit při nákupu svého automobilu. Cena běžného auta se rovnala ceně, za kterou si respondent zamýšlí automobil pořídit navýšená o malus (0 %, 5 %, nebo 10 %). Ceny ostatních technologií se odvíjely od ceny běžného automobilu. Předpokládaná vyšší cena automobilu na alternativní pohon (o 10 % až 70 % základní ceny běžného automobilu) mohla být snížená o dotaci (bonus) v rozmezí 10 až 30 % jeho ceny, čímž výsledná cena automobilu na alternativní pohon představovala 80 až 170 % základní ceny běžného auta, jak byla stanovena respondentem. V důsledku kombinace obou proměnných (přirážky, daně a dotace) mohly být v jistých případech auta na alternativní pohon, včetně EV, levnější než běžné automobily. Tento design nám umožnil odhadnout parametry všech atributů pro všechny technologie. V průměru byla pořizovací cena automobilů popsaných v experimentu 483 tisíc Kč (nová) a 154 tisíc Kč (ojetá).
• provozní náklady, které představují náklady na ujetí 100 km včetně všech výdajů, jako např. náklady na palivo, údržbu a opravy, pneumatiky, servisní prohlídky, pojištění a jiné. Respondenti byli informováni, že ceny benzínu, nafty nebo LPG se mohou v budoucnosti lišit kvůli snížení celosvětových dodávek ropy nebo v případě, že budou zvýšeny spotřební daně na fosilní paliva. Naopak nákupy CNG a elektřiny pro pohon vozidel mohou být cenově zvýhodněné. Proto se provozní náklady jednotlivých technologií jako i u stejné technologie mezi 8 výběrovými situacemi lišily. Ekvivalent nákladů na 100 km byl také uveden jako celkové průměrné náklady za rok, dle spotřeby, kterou poskytnul respondent v šetření.
Provozní náklady běžného auta se pohybovaly mezi 350–450 Kč na 100 km, přičemž střední hodnota reflektuje podmínky na trhu v čase šetření, nižší a vyšší náklady reflektují změnu ceny ropy nebo úpravu spotřebních daní na paliva. Provozní náklady zbývajících alternativ jsou vždy nižší než náklady provozu běžného auta (70–95 %), což reflektuje současné podmínky na trhu. V případě EV předpokládáme ještě nižší náklady, než jsou v současnosti na trhu, a to ve výši 120 Kč na 100 km, včetně nákladů na údržbu, provoz a servis.
62























































































   62   63   64   65   66