Page 15 - IDEA Studie 02 2023 Pandemie a ocekavani
P. 15

PANDEMIE A OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ OHLEDNĚ NÁVRATNOSTI INVESTIC DO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ IDEA 2023  Nárůst nastal také ve scénářích dělených podle kvality školy a schopností žáka. Nárůst ale nebyl stejný ve všech scénářích. Významně více vzrostla očekávání rodičů ohledně příjmu slabších žáků, naopak nárůst u nadprůměrných žáků nebyl statisticky významný. Nárůst ve scénářích s dítětem s podprůměrnými schopnostmi byl přibližně o 3,5 tisíce Kč, u nad- průměrného žáka necelých tisíc korun. Vztah mezi vzděláváním a budoucím příjmem se tedy během pandemie posílil více u dětí s podprůměrnými schopnostmi. Zároveň se snížil rozdíl v očekáváních ohledně budoucího příjmu žáků s nadprůměrnými a podprůměrnými schopnostmi. 36 000 34 000 32 000 30 000 28 000 26 000 24 000 22 000 20 000 Graf 2: Očekávané příjmy dětí ve 30 letech (dělení podle schopností žáka a kvality školy)                                                                    Duben 2020 Červen 2020 Září 2020 Duben 2021 Slabší žák a podprůměrná škola Slabší žák a kvalitní škola Nadprůměrný žák a podprůměrná škola Nadprůměrný žák a kvalitní škola      Poznámky: Graf zobrazuje průměrné odpovědi rodičů (v Kč) ve scénářích podle výše investic časových a finančních. Úsečky jsou 95% intervaly spolehlivosti. Výsledky jsou průměrem za scénáře dětí s vysokými a nízkými časovými a finančními investicemi rodičů. Pozorování vážená podle popisu v sekci Data a metodologie. Vliv investic a pandemie na očekávání rodičů - regresní analýza Z předchozích výsledků nelze jasně určit vliv jednotlivých vstupů a jejich vzájemné interakce. K tomu v této části využiju regresní analýzu. Nejdříve prezentuji průměrný vliv vstupů (času a financí rodičů, kvality školy) nehledě na změny v čase. Koeficienty z regresní analýzy ukazují procentní změnu v očekávaném příjmu dětí při zvýšení investice v daném vstupu (například investici 500 Kč týdně oproti 0 Kč).11 Jelikož jednotlivé vstupy 11 Příjmy jsou v této části vyjádřeny jako přirozený logaritmus, proto můžeme koeficienty interpretovat jako procentní změny. Ačkoliv je to postup využívaný v literatuře (Attanasio a kol. 2020), jeho nevýhodou je, že vyřazuje odpovědi s odpovědí nula (5,6 % vzorku). Tabulka A5 ukazuje koeficienty s nominálními odpověďmi a k nim dopočítanou procentní změnou. Výsledky jsou kvalitativně podobné, ačkoliv koeficienty s přirozeným logaritmem jsou nižší.  13 Očekávané příjmy (Kč) 


































































































   13   14   15   16   17