Page 16 - IDEA Studie 02 2023 Pandemie a ocekavani
P. 16

PANDEMIE A OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ OHLEDNĚ NÁVRATNOSTI INVESTIC DO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ IDEA 2023  v rámci jedné vlny šetření se mění pro konkrétní scénáře a všechno ostatní zůstává stejné (ceteris paribus), mohu dané výsledky interpretovat jako kauzální vlivy na očekávání rodičů. Tyto výsledky budou zároveň sloužit v další části jako benchmarky, když budu analyzovat vývoj očekávání během pandemie. Následně budu studovat, jak se mění význam vstupů během pandemie, tedy oproti dubnu 2020. Například, o kolik procent očekávají rodiče vyšší příjem dítěte při investici 500 Kč týdně v dubnu 2021 oproti dubnu 2020. Díky tomu jsem schopný sledovat vývoj očekávání rodičů během pandemie. Jelikož se během pandemie měnila řada faktorů (stav pandemie, veřejné politiky \[omezení pohybu, uzavření škol\], příjmy rodin apod.), pokusím se v poslední části poukázat na proměnné, které mohly mít na očekávání rodičů vliv. Dlouhodobý vliv investic do vzdělávání 16 14 12 10 8 6 4 2 0 -2 Graf 3: Do jaké míry mají na očekávaný příjem dítěte vliv finanční a časové investice od rodičů a kvalita školy?                                         Investice 500 Kč/týden Investice 5 h/týden Kvalitní škola Investice 500 Kč a 5 h týdně (interakční efekt) 5 h týdně a kvalitní škola (int. efekt) 500 Kč týdně a kvalitní škola (int. efekt) Poznámky: Sloupečky zobrazují koeficienty z regresní analýzy s individuálními fixními efekty se 17 740 pozorováními. Úsečky představují konfidenční intervaly. Koeficienty jsou získané z regresní rovnice, ve které jsou vysvětlující proměnné stejné jako v Tabulce A4. Standardní chyby klastrované na úrovni jednotlivce. V pravé části jsou interakční efekty, tzn. jestli kombinace více vstupů dohromady (např. čas + peníze) je efektivnější než prostý součet dvou vstupů samostatně. Pozorování vážená podle popisu v sekci Data a metodologie. Vysvětlovaná proměnná je přirozený logaritmus očekávaného příjmu dítěte ve 30 letech. Graf 3 ukazuje vliv jednotlivých vstupů na očekávaný příjem dětí za všechny vlny. Nejvyšší vliv mají investice rodičů. Investice 500 Kč týdně na vzdělávací aktivity zvyšuje očekávaný hrubý příjem dítěte ve 30 letech o 13 %, věnování 5 h času týdně pak o 12 %. Vliv kvalitní školy oproti podprůměrné je podle rodičů skoro o polovinu nižší než investice ze strany rodičů, zvyšuje očekávaný příjem o 7 %. V neposlední řadě, finanční a časové investice dohromady jsou o 5 procentních bodů efektivnější, než by odpovídalo prostému 14 Procentní body 


































































































   14   15   16   17   18