Page 7 - IDEA Studie 02 2023 Pandemie a ocekavani
P. 7

PANDEMIE A OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ OHLEDNĚ NÁVRATNOSTI INVESTIC DO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ IDEA 2023  Kontext a teoretický rámec Pandemie koronaviru významně ovlivnila vzdělávání dětí. Nejzásadnějším zásahem bylo uzavření škol a nucený přechod na distanční výuku. Uzavření základních škol trvalo v České republice (ČR) celkem přibližně šest měsíců za roky 2020 a 2021. Odhady studie z České republiky vyčíslily, že žáci během jednoho školního roku 2020/2021 přišli zhruba o 3 měsíce učení oproti běžnému roku (Korbel, Münich a Prokop 2021).3 Tato studie se zaměřuje na méně studovaný aspekt dopadů pandemie, který ale může dlouhodobě ovlivnit vzdělávání dětí. Zkoumá, jak pandemie ovlivnila očekávání rodičů ohledně návratnosti investic do vzdělávání. Tedy, jak moc se vyplatí věnovat dětem čas a peníze na vzdělávání. Během pandemie se mohla očekávání rodičů změnit různým způsobem. Jednou z možností je, že při zapojení do distanční výuky zjistili svoje omezené možnosti jak při učení svým dětem pomoct. Ze studií před pandemií víme, že očekávání rodičů ohledně vzdělávání, podobně jako aspirace rodičů, ovlivňují vzdělání dětí (Dizon-Ross 2019, Straková a kol. 2017) a že se rodiny liší v časových a finančních investicích do vzdělávání svých dětí (Carneiro, Meghir a Parey 2013, Putnam 2015). Teoretický rámec Studie ukazují, že dětství je klíčovým obdobím pro rozvoj dovedností dítěte (Heckman 2006, Cunha a kol. 2010). Škola a rodina mají zásadní vliv v tomto procesu (Carneiro a kol. 2013, Chetty a kol. 2014). Rodičům typicky záleží na rozvoji jejich dětí a jak se uplatní v dospělosti. Proto do nich investují svůj čas a peníze (Attanasio a kol. 2022). Peněz stejně jako času mají rodiče omezené množství a musí si vybrat, jak je využijí. Každý rodič se proto rozhoduje, kolik času a peněz chce a může dítěti věnovat. Toto rozhodování závisí na různých faktorech. Ekonomický model (Attanasio a kol. 2022) tato rozhodování modeluje a ukazuje, že zjednodušeně závisí především na následujících faktorech: • Představách o návratnosti investic do dítěte – rodiče mohou mít různé před- stavy o tom, jaké schopnosti má jejich dítě, a také jak moc jejich investice pomáhají tyto schopnosti rozvíjet. Pokud očekávají vysokou návratnost, mají motivaci investovat do vzdělávání svých dětí více. Nízká očekávání naopak vedou k nízkým investicím. 3 Studie ukazují negativní dopady pandemie na výsledky žáků v zahraničí (Donnelly a Patrinos 2022), stejně jako na další oblasti života rodin včetně well-beingu dětí a rodičů (Bartoš a kol. 2020, Patrick a kol. 2020), vztahů v rodinách (PAQ 2020, Cabrera-Hernández a Padilla-Romo 2020) nebo ekonomickou situaci a nerovnosti (PAQ 2021b, Menzell a Mioto 2020).  5 


































































































   5   6   7   8   9