Page 8 - IDEA Studie 02 2023 Pandemie a ocekavani
P. 8

PANDEMIE A OČEKÁVÁNÍ RODIČŮ OHLEDNĚ NÁVRATNOSTI INVESTIC DO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ IDEA 2023  • Časových a finančních možnostech – celkový objem časových a finančních investic je omezen možnostmi, kterými rodina disponuje. • Jak moc rodičům záleží na rozvoji dítěte – drtivé většině rodičů záleží na jejich dětech. Rodiče se nicméně liší v důrazu na vzdělávání a rozvíjení schopností jejich dětí. Rodiče, kteří přisuzují rozvoji a vzdělávání vlastních dětí vyšší váhu, mají vyšší motivaci k investicím. Rozvoj dítěte je komplexní proces. Rodiče často nemají dokonalé informace o tom, co se děje ve škole ani o schopnostech jejich dětí. Jejich rozhodnutí proto odpovídají představám a očekáváním, které nemusí odrážet realitu. Kromě preferencí a rozhodnutí rodičů do procesu rozvoje dítěte vstupuje řada jiných faktorů, jako je kvalita navštěvované školy anebo jeho/její vrozené schopnosti a talent, takže rodiče mají pouze omezené možnosti budoucnost svých dětí ovlivnit. V této studii sleduji dopad na jedinou proměnnou, a to je budoucí příjem dětí. Jde ozjednodušující předpoklad, protože rodiče se věnují svým dětem zmnoha dalších důvodů, většinou úplně altruistických. Nejde jim pouze o to, aby děti uspěly na trhu práce. Na druhou stranu, uplatnění v dospělosti na trhu práce je důležité a příjem navíc aproximuje kvalitu života. Například zdraví, sociální status nebo spokojenost souvisí s výší příjmu. Je ovšem možné, že pandemie může mít dopad na očekávání rodičů v oblastech, které analýza nebude schopná zachytit. Ve studii zkoumám, jak pandemie mění očekávání rodičů o návratnosti různých typů investic do rozvoje dětí. Konkrétně se dívám na následující vstupy: 1. Čas věnovaný rodiči v oblasti vzdělávání jejich dětí (domácí úkoly, čtení, povídání apod.); 2. Peníze investované do vzdělávacích aktivit (kroužky, doučování, knihy apod.); 3. Kvalita navštěvované školy. Změnu názorů během pandemie sleduji agregovaně za všechny žáky, ale zároveň analýza zkoumá, jestli se tyto faktory liší pro žáky s podprůměrnými a nadprůměrnými schopnostmi vůči svým vrstevníkům v ČR. 6 


































































































   6   7   8   9   10