Page 13 - IDEA Studie 03 2019 Zatizeni domacimi ukoly
P. 13

Vztah mezi četností zadávání a délkou zadávaných domácích úkolů
Jak již bylo uvedeno, časová zátěž DÚ je výsledkem četnosti zadávání DÚ a průměrné doby vypracování zadaného DÚ. Průměrně, za všechny sledované země, je ve 4. třídách DÚ zadán v 70 % hodin a v 8. třídách v 67 % hodin posuzovaných přírodovědných předmětů.25 Průměrná délka vypracování zadaného DÚ je pak přibližně 28 minut ve 4. třídách a 29 minut v 8. třídách. Četnost zadávání DÚ tedy s ročníky mírně klesá, ale průměrná doba vypracování DÚ zůstává podobná.
ČR se v četnosti zadávání DÚ nachází výrazně pod průměrem (66% respektive 49% ve 4. respektive 8. třídách). ČR navíc vykazuje jednu z nejnižších průměrných dob věnovaných DÚ ve 4. třídách (19,5 minut) a úplně nejnižší v 8. třídách (16 minut). Podrobný přehled poskytují Grafy A3–A6  v příloze. Pokud by každý z posuzovaných předmětů byl vyučován dvakrát týdně – matematika, fyzika, biologie, chemie, zeměpis – byla by týdenní časová zátěž pro žáků českých 8. tříd 1,5 hodiny. Ve 4. třídě, kde se vyučuje pouze matematika a přírodopis, by časová zátěž odpovídala 52 minutám. Je proto potřeba vnímat, že v 8. třídě je více přírodovědných hodin a hodin matematiky týdně než ve 4. třídě. Proto i když průměrné zadávání na jednu hodinu lehce klesá mezi 4. a 8. třídou, celkové zatížení DÚ za týden je v osmých třídách vyšší.
Česko vykazuje jednu
z nejnižších průměrných dob věnovaných DÚ ve 4. třídách a úplně nejnižší v 8. třídách.
Nabízí se otázka, zda na úrovni zemí není nízká četnost zadávání DÚ kompenzována vyšší průměrnou délkou vypracování zadaných DÚ. Proto v Grafu 2 a, b ukazujeme vztah mezi průměrnou četností zadávání a průměrnou délkou zadaných DÚ na úrovni zemí ve 4. a 8. třídách. Je vidět, že ve 4. třídách je tento vztah pozitivní, v 8. třídách již nikoliv. Rozhodně tedy neplatí, že by na úrovni zemí byla nižší četnost DÚ kompenzována jejich větší délkou.26 Výše uvedený kompenzační vztah neexistuje ani v rámci zemí, a je naopak i na této úrovni pozitivní (Tabulka A3 ).27
     25 Průměr za všechny země je počítán jako nevážený průměr zemí.
26 Pozitivní vztah zůstává i při vypuštění Nizozemí, které ve srovnání s ostatními zeměmi vykazuje velmi nízkou frekvenci i délku DÚ.
27 Školy zadávající DÚ s četností vyšší o 10 procentních bodů vykazují dobu vypracování zadaných DÚ v průměru o 2,7 minut delší
ve 4. třídách a o 3,4 minuty delší v 8. třídách.
11
























































































   11   12   13   14   15