Page 7 - IDEA Studie 03 2019 Zatizeni domacimi ukoly
P. 7

Úvod
Zatížení žáků domácími úkoly (DÚ) ve školách a jejich vzdělávací či jiný přínos jsou diskutovaným a zároveň kontroverzním tématem jak mezi pedagogickou a rodičovskou, tak širokou veřejností. Různé názory nezřídka vedou k zásadním sporům mezi školami, rodiči a žáky. Čas od času tyto diskuse proniknou až na celonárodní úroveň a diskutují se i mediálně. Například na jaře roku 2018 proběhla velmi intenzivní celostátní veřejná mediální diskuse, zda pro zadávání a vyžadování DÚ vůbec existují zákonné podmínky.3 Kromě této debaty se samozřejmě diskutovaly i věcné argumenty pro a proti DÚ jako takovým.4 Česká republika (ČR) v tom není sama. Například ve Spojených státech je zdokumentováno, že se výskyt DÚ měnil podle politické situace,5 ve Španělsku pak dokonce debata o DÚ vedla v roce 2016 k celonárodní stávce.6
Zastánci DÚ zpravidla argumentují tím, že úkoly pomáhají dětem v procvičení probrané látky, umožňují jim vyzkoušet si samostatnou práci a získat dovednosti, na které v hodinách není tolik prostoru (např. společné projekty, psaní esejů). Naopak kritici DÚ poukazují na to, že zvyšují u dětí stres7 a vyvolávají napětí v rodinách. Významným argumentem proti DÚ je, že prohlubují rozdíly mezi žáky různého socioekonomického prostředí, protože děti se silnějším zázemím mají pro vypracování DÚ větší oporu.8 Méně diskutovanou skutečností je, že opravy a klasifikace DÚ představují pro učitele dodatečnou práci, která mnohdy není zohledněna v odměňování. Důležitá je v tomto ohledu skutečnost, že ve vědecké empirické literatuře nepanuje nad reálnými dopady DÚ shoda (více viz část Stručné odkazy na literaturu).
Tato studie nemá ambici odhalit kauzální dopady zadávání domácích úkolů, a již vůbec ne posuzovat, zda je zadávání DÚ přínosné a žádoucí, nebo naopak. Studie však zřejmě jako první u nás nabízí detailní popisnou analýzu a mezinárodní srovnání situace v ČR. Sledujeme situaci ve 4. třídách prvního stupně (žáci cca ve věku 9–10 let) a 8. třídách (žáci 13–14 let) stupně druhého podle typu školy, charakteristik škol a tříd, demografických charakteristik učitelů a žáků. Srovnání ČR s více jak 30 dalšími zeměmi využívá data z mezinárodního šetření TIMSS. Šetření TIMSS se zaměřuje na matematiku a přírodovědné předměty, takže naše analýza nepostihuje zadávání DÚ ve všech předmětech.9
V analýze sledujeme průměrnou časovou zátěž DÚ, která je výsledkem průměrné četnosti zadávání DÚ (procento vyučovacích hodin, ve kterých je DÚ zadán) a průměrného času stráveného žákem nad DÚ (v minutách).
3 https://zpravy.idnes.cz/domaci-ukol-blogger-skola-prvni-trida-povinnost-fud-/domaci.aspx?c=A180308_172820_domaci_nub, https://zpravy.idnes.cz/povinnost-domaci-ukoly-skola-ceska-skolni-inspekce-tata-partak-psd-/domaci.aspx?c=A180312_112110_ domaci_nub
4 https://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-jak-je-to-s-domacimi-ukoly-ve-skolach/, https://perpetuum.cz/2018/03/kolik-domacich-ukolu-prospiva-a-kolik-skodi/
5 Zákaz domácích úkolů ze začátku dvacátého století byl v dobách studené války zrušen z důvodů obav, že americké děti nebudou schopny
konkurovat těm sovětským (http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,18428,00.html).
6 http://oecdinsights.org/2016/11/30/does-homework-work/
7 https://eric.ed.gov/?id=ED450930,
http://www.oecd.org/newsroom/most-teenagers-happy-with-their-lives-but-schoolwork-anxiety-and-bullying-an-issue.htm
8 https://www.oecd-ilibrary.org/education/does-homework-perpetuate-inequities-in-education_5jxrhqhtx2xt-en
9 Jde o přírodopis ve 4. třídě a fyziku, chemii, biologii a zeměpis v 8. třídě na základě šetření TIMSS 2007. ČR se bohužel dalších vln
šetření TIMSS (2011 a 2015) v 8. třídách již neúčastnila, a protože jsme chtěli využít porovnání 4. a 8. tříd, využili jsme právě tuto vlnu testování. Dalším důvodem pro využití vlny 2007 je, že v šetřeních 2011 a 2015 se na domácí úkoly ptali pouze učitelů, nikoliv žáků, a proto by část analýzy obsažená v této studii nebyla proveditelná. Porovnání hodnot z let 2011 a 2015, které diskutujeme v dalších částech (Graf A7  a A8 ), ukazuje, že časová zátěž DÚ se mezi lety výrazně neměnila, stejně jako relativní pozice ČR.
           5



















































































   5   6   7   8   9