Page 8 - IDEA Studie 03 2019 Zatizeni domacimi ukoly
P. 8

Výsledky ukazují, že ČR patří k zemím, kde se DÚ zadávají relativně zřídka a žáci navíc nad průměrným DÚ netráví příliš času. Celkový čas, který průměrný český žák stráví nad DÚ, je výrazně nižší, než průměr zemí ostatních. Ve 4. třídách českých škol je průměrný počet minut strávených nad DÚ na každou vyučovací hodinu 13 minut, v 8. třídách dokonce jen 9 minut. V 8. třídách jde o nejnižší čas ze všech zahrnutých zemí.10 Pro představu, kdyby každý ze sledovaných předmětů (matematika, fyzika, chemie, biologie a zeměpis) byl v 8. třídě vyučován v průměru dvakrát týdně, strávili by žáci přípravou DÚ každý týden přibližně 1,5 hodiny, kdežto v Rusku, kde se zadává DÚ nejvíce, by čas strávený DÚ přesahoval 5 hodin.
ČR navíc patří zhruba k té polovině zemí, kde průměrný čas strávený nad zadanými DÚ mezi 4. a 8. třídou klesá. Dále se ukazuje, že žáci v ekonomicky vyspělejších zemích, respektive v zemích s lepšími výsledky v mezinárodních testech, jsou DÚ zatíženi v průměru méně. Jak ale vysvětlujeme v závěrečné části, nelze z toho dovozovat, že by menší časová zátěž DÚ zlepšovala žákovské výsledky, anebo naopak, že by lepší výsledky žáků školám umožňovaly zátěž DÚ snižovat. Negativní korelace mezi ekonomickou úrovní země, resp. výsledky země v žákovských testech a zátěží DÚ může mít totiž řadu jiných příčin.
Podíváme-li se na rozdíly v četnosti zadávání DÚ, největší rozdíly nacházíme mezi matematikou a ostatními přírodovědnými předměty, a to jak ve světě, tak v ČR. V matematice se zadává v přepočtu na jednu vyučovací hodinu o 15–30 procentních bodů více DÚ než v ostatních předmětech a vypracování zadaného DÚ z matematiky trvá v průměru o 4 až 8 minut déle. Jestliže se ve světě v 8. třídách zadává DÚ v přírodovědných předmětech v průměru v 65 % hodin a průměrná doba strávená nad DÚ je 24 minut, pak rozdíl těchto údajů mezi matematikou a ostatními předměty znamená, že se v matematice zadávají úkoly o třetinu častěji a vypracování DÚ trvá o třetinu času déle.
Další faktory, jako jsou velikost třídy, charakteristiky učitele nebo žáka již s časovou zátěží DÚ, ve světě příliš nekorelují. Oproti tomu v ČR záleží na charakteristikách učitele (věku, počtu let praxe, užívaných vzdělávacích metodách). To odpovídá skutečnosti, že učitelé nejsou tlačeni regulací a mohou se rozhodovat sami, jak k zadávání DÚ přistoupí. Na druhé straně však pozorované charakteristiky učitelů v ČR vysvětlují pouze 3 %–5 % celkové variace v zátěži DÚ, a hlavní faktory související s rozmanitou zátěží DÚ v českých školách tak zůstávají skryté.
 10 Jak vysvětlujeme v dalších částech, výsledky jsou očištěny o rozdílnou hodinovou dotaci mezi předměty a zeměmi, aby byly výsledky porovnatelné.
6





























































































   6   7   8   9   10