Page 11 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 11

                                         300 54 ě řísp 200 1. Úvod 100 Posledních zh0ruba patnáct let v České republice (ČR) sledujeme pokles nebo v lepším případě stagnaci výsledků žáků v mezinárodních srovnáních. Jistou představu o trendu nám poskytuje mezinárodní projekt PISA srovnávající patnáctilReotké žáky, kterého se ČR účastní každé tři roky již od roku 2000 (viz Obrázek 1.1 ).3 Dalších významných mezinárodních projektů TIMMS a PIRLS testujících žáky 8. tříd se bohužel ČR účastní jen zřídka4, takže časové řady s těchto šetření nejsou k dispozici. 2020 2030 2040 2050 2060 2070 2080 2090 2100 bilionů Kč   Obrázek 1.1: Dlouhodobé trendy průměrných výsledků českých žáků v mezinárodních testech PISA 520 515 510 505 500 495 490 485 480 475 1997 2000 2003 2006 2009 2012 Rok testování Matematická gramotnost 2015 2018                  Čtenářská gramotnost Zdroj: Zpráva České školní inspekce (2018) Přírodovědná gramotnost     3 Časové řady jednotlivých gramotností jsou konzistentní v čase od různých let, a proto mají profily různý počáteční rok. 4 Viz https://nces.ed.gov/timss/countries.asp  9 p ý n a v o l u m u K Ř N É C S Í N Á M O EREF R N Průměrný výsledek v bodech Roční HDP (v % p 


































































































   9   10   11   12   13