Page 13 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 13

OECD Paris, ISBN 978-92-64-07748-5. https://www.oecd.org/pisa/44417824.pdf  5 4 3 2 1 0 Obrázek 1.3: Celkové veřejné výdaje na instituce základního a středního (nevysokoškolského) vzdělávání (% HDP, 2015)  3,2 % 3,1 % PRŮMĚR OECD 2,4 %           Zdroj: OECD (Education at a Glance 2018) Nízké výdaje na regionální školství se přirozeně promítají do velmi nízké úrovně relativních platů českých učitelů v poměru k platům ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků (viz Obrázek 1.4a   ).  Obrázek 1.4a: Platy učitelů 1. a 2. stupně základních škol v relaci k platům ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků (2017) 250 200 150 100 50 0 Zdroj: OECD (Education at a Glance 2018)  93% 91%  PRŮMĚR OECD    61%         11 Obrázek 1.4b: Platy učitelů na 2. stupni základních škol v různých fázích kariéry (2017) Lucembursko Portugalsko Řecko Německo Finsko Lotyšsko Litva Izrael Austrálie Průměr EU22 Nizozemsko Estonsko Průměr OECD Anglie Rakousko Slovinsko Švédsko Francie Nový Zéland Belgie (Vl. sp.) Skotsko Dánsko Čile Belgie (Fr.sp.) Polsko Turecko Norsko Maďarsko Itálie USA Slovensko Česká republika Norsko Island Belgie Izrael Finsko Nový Zéland Velká Británie Švédsko Portugalsko Korea Francie Lotyšsko USA Mexiko průměr OECD Austrálie Kolumbie průměr EU22 Chile Rakousko Slovinsko Polsko Lucembursko Itálie Estonsko Maďarsko Španělsko Slovensko Turecko Irsko Česká republika Litva Veřejné výdaje v % HDP Veřejné výdaje v % HDP 


































































































   11   12   13   14   15