Page 36 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 36

Z profilů jednotlivých scénářů je patrné, že hodnoty ročního HDP se začínají výrazněji lišit až teprve po zhruba 30–40 letech od spuštění reformy v roce 2020. Výraznější dopady na vzdělanost mladých generací jsou vidět v mnohem kratším časovém horizontu 5–20 let, Obrázek 5.1   . Teprve po 30–40 letech začínají rozdíly ročních HDP jednotlivých scénářů diametrálně narůstat. Ve II. Nereformním optimistickém scénáři, který odpovídá každoročnímu růstu HDP o 1,5 %, by roční HDP v roce 2100 dosáhlo 320 % HDP roku 2020. V V.(i) Reformním scénáři kombinovaném (mírném) by roční HDP roku 2100 dosáhlo 520 % HDP roku 2020. Rozdíl tedy dosahuje téměř 2/3 ročního HDP nereformního optimistického scénáře.  Obrázek 6.1: Vývoj ročního HDP pro scénáře vývoje kvality práce učitelů (KPU) Panel A 30 000 25 000 20 000 15 000 10 000 5 000 0  Reformní scénáře: V.(ii) Kombinovaný (výrazné zlepšení KPU učitelů) V.(i) Kombinovaný (mírné zlepšení KPU učitelů) IV.(ii) Generační výměna učitelů (vysoká kvalita absolventů)    III.(ii) Zlepšení všech učitelů (výrazné) III.(i) Zlepšení všech učitelů (mírné) Nereformní scénáře:   II. Optimistický I. Střední IV.(i) Pesimistický                   2020 2030 2040 2050 2060 2070 2080 2090 2100 Panel B 600 500 400 300 200 100 Rok  Reformní scénáře: V.(ii) Kombinovaný (výrazné zlepšení KPU učitelů) V.(i) Kombinovaný (mírné zlepšení KPU učitelů) IV.(ii) Generační výměna učitelů (vysoká kvalita absolventů) III.(ii) Zlepšení všech učitelů (výrazné) III.(i) Zlepšení všech učitelů (mírné) Nereformní scénáře: II. Optimistický       I. Střední IV.(i) Pesimistický                    0 2020 2030 2040 2050 2060 2070 2080 2090 2100 Rok 34 Roční HDP (% počátečního HDP v roce 2020) Roční HDP (mld. Kč ve stálých cenách roku 2010) 


































































































   34   35   36   37   38