Page 44 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 44

Příloha 1 Grafy a Tabulky Tabulka A4.1: Scénáře budoucího vývoje kvality práce učitelů (KPU) \\\\\\\[nereformní scénáře jsou označeny modře, reformní scénáře červeně\\\\\\\]   Scénář I. Nereformní střední scénář II. Nereformní optimistický scénář III. Reformní scénář zlepšení všech učitelů Popis scénáře Představuje situaci bez jakékoliv intervence, kdyby pokračovaly dosavadní trendy po dobu příštích 15 let. Dlouhodobě klesající trend skóre českých patnáctiletých žáků v šetření PISA z posledních dvou dekád by tedy pokračoval stejným tempem i v dalších 15 letech a pak by se zastavil. Klesajícímu trendu ve výsledcích žáků odpovídá posun rozdělení KPU doleva (Obrázek 4.1). Představuje případ, kdyby se podařilo udržet stávající situaci. To znamená, že stagnující rozdělení KPU udrží výsledky žáků na úrovni výsledků PISA 2015 (Obrázek 4.2). Tento obrázek zároveň odpovídá výchozímu rozdělení KPU. Scénář v praktické rovině odpovídá lepšímu výběru mladých lidí do učitelské profese, jejich kvalitnější pedagogické přípravě (počáteční vzdělávání) anebo zkvalitňování práce všech stávajících učitelů (další vzdělávání). Tento scénář dokumentují panely A a B na Obrázku 4.3. Scénáři odpovídá postupný posun celého rozdělení KPU k vyšším hodnotám bez změny tvaru rozdělení. Scénář lze vnímat také tak, že KPU se u každého učitele zvýší stejně. V rámci scénáře zvažujeme dvě varianty pro různé velikosti tohoto posunu: (i) Mírné zlepšování (Panel A): Představuje případ, kdyby se KPU postupně zvyšovala tak, že by se během 10 let zvýšila o 5 % počáteční hodnoty a poté by se její růst zastavil. Tomu odpovídá zvýšení KPU o stejné procento u každého učitele bez ohledu na počáteční úroveň. (ii) Výrazné zlepšování (Panel B): Představuje dynamičtější alternativu k předchozí variantě, kdyby v průběhu 10 let došlo k posunu KPU o 10 %. Tento scénář v praktické rovině odpovídá kvalitativnímu zlepšení ve výběru a přípravě nových učitelů spolu se zpřísněním kvalitativních nároků pro vstup do učitelské profese. Tento scénář ukazuje Obrázek 4.4. Scénář předpokládá přirozený odchod 3 % starších učitelů do důchodu ročně, přičemž učitelé odchází rovnoměrně z celého rozdělení KPU po dobu 80 let. Náhrada mladými učiteli probíhá tak, že se rekrutují z původního rozdělení KPU, ale pouze z jeho části, a to ve dvou sub-variantách: (i) Nízká kvalita absolventů (nereformní scénář pesimistický): noví učitelé jsou rekrutování z nejméně kvalitních 33 % absolventů (Panel A) (ii) Vysoká kvalita absolventů: noví učitelé jsou rekrutování z nejkvalitnějších 33 % absolventů (Panel B) Tyto dvě varianty ilustrují rozdíl mezi dvěma extrémně odlišnými scénáři. Ve variantě (i) nebude učitelská profese dostatečně atraktivní pro vysoce disponované potenciální zájemce. Naopak v případě varianty (ii) bude učitelská profese dostatečně atraktivní a zároveň bude probíhat přísný výběr do profese (přísný výběr nelze realizovat bez atraktivity profese, která zajistí dostatečný zájem o profesi). Tento scénář kombinuje III. a IV.(ii) scénář (tj. zkvalitňování práce všech učitelů v kombinaci s generační výměnou). Podobně jako v III. a IV.(ii) scénáři předpokládáme, že zlepšování KPU stávajících učitelů bude probíhat 10 let a generační výměna po dobu 80 let. Tento scénář ukazuje Obrázek 4.5, ve dvou variantách odpovídajících variantám původního III. scénáře: (i) Mírné zlepšování stávajících učitelů (Panel A) (ii) Výrazné zlepšování stávajících učitelů (Panel B)         IV. Scénář generační výměny V. Reformní kombinovaný scénář (kombinace celkového zlepšení a generační výměny)     42 


































































































   42   43   44   45   46