Page 50 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 50

Ze studií Hanushek a Woessmann (2011, 2012), dále H&W, vycházíme při simulacích dopadů změn vzdělanostní úrovně na dlouhodobý hospodářský růst ČR, podobně jako již dřívější studie IDEA Münich a kol. (2012) a Münich a Protivínský (2013). H&W odhadli dlouhodobý vztah mezi vzdělaností a hospodářským růstem na základě delší časové řady z 23 zemí OECD a 12 různých mezinárodních testů gramotnosti. Vztah mezi průměrným standardizovaným skóre kognitivních dovedností, jakožto měřítkem vzdělaností, a hospodářským růstem, odhadují autoři pomocí růstového modelu. Kognitivní dovednosti reprezentuje v modelu průměr matematických a přírodovědných dovedností, protože v mezinárodních srovnáních je určení společné množiny kompetencí v případě čtenářských dovedností poměrně obtížné. Růstový model H&W mimo jiné obsahuje i dynamické prvky postupné implementace vzdělávací reformy a posléze i její postupné promítání do ekonomického růstu. Autoři ve studii dokladují i robustnost odhadu vůči použité metodologii a alternativním předpokladům. Autoři odhadují, že zvýšení průměrných výsledků v PISA testech matematické a přírodovědné gramotnosti o 100 bodů (směrodatná odchylka) by vedlo k vyššímu průměrnému tempu růstu HDP o 1,86 procentního bodu. 48 


































































































   48   49   50   51   52