Page 48 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 48

Příloha II: Popis dat použitých pro analýzy a simulace PISA Primárním zdrojem dat pro tuto analýzu je mezinárodní šetření PISA (Programme for International Student Assessment). PISA je největší mezinárodní šetření výsledků vzdělávání u patnáctiletých žáků, které organizováno OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj). Šetření probíhá ve třech oblastech: matematická, přírodovědní a čtenářská gramotnost, se zaměřením na dovednosti, které budou nezbytné v budoucím životě žáků a zejména důležité pro jejích budoucí hodnotu na trhu práce. Většina zúčastněných žáků se ve většině států nachází v době testování v posledním ročníku povinné školské docházky. Vzorek škol je vybírán tak, aby představoval reprezentativní vzorek pro každý stát. Testy jsou doplněny dotazníkovým šetřením, díky kterému jsou sbíraný údaje o žákovi, jeho rodině, škole, zázemí. Cílem je tak poskytnout lokálním tvůrcům školní politiky informace o fungování jejích školních systémů. Díky tomu, že šetření PISA probíhá s menšími úpravami opakovaně (vždy po 3 letech) od roku 2000, lze výsledky použít i pro sledování trendů ve vzdělávání. Česko se účastnilo všech šetření od roku 2000. Data jsou veřejně dostupná například na http://www.oecd.org/pisa/data/. PIAAC PIAAC (The Programme for the International Assessment of Adult Competencies) je program Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) zaměřený na průzkum základních dovedností dospělých. Cílem průzkumu je otestovat, jak dobře si dospělá populace ve věku 16–65 let dokáže poradit se základními úkoly v osobním i pracovním životě, které přináší moderní společnost. Hlavní testované oblasti jsou: čtení, vyhledávání údajů a využívání počítačů a technologií. V rámci průzkumu dochází i ke sběru dalších důležitých údajů jako základní osobní charakteristiky, údaje o vzdělávacích a pracovních zkušenostech a podobně. Výzkum tak umožňuje porovnání úrovní dovedností různých skupin obyvatelstva dle pohlaví, věku, typu zaměstnání, typu a úrovně dosaženého vzdělání atd. Samotný průzkum proběhl v ČR v letech 2011–2012. Průzkumu se dále zúčastnily země jako Austrálie, Belgie, Chile, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Jižní Korea, Kypr, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Spojené státy americké, Španělsko, Švédsko a Velká Británie. Data jsou veřejně dostupná na http://www.oecd.org/skills/ piaac/publicdataandanalysis/. ALL ALL (Adult Literacy and Lifeskills) je předchůdce PIAAC. Jde o průzkum z let 2003 a 2006 až 2008 také zaměřený na v běžném životě aplikovatelné dovednosti dospělých ve věku 16–65 let. ALL za účelem mezinárodního srovnání testoval dovednosti v oblasti matematické a čtenářské. Každý vzorek dotázaných je konstruován tak, aby byl reprezentativní pro danou zemi. Prvního kola šetření (rok 2003) se účastnily Bermudy, Kanada, Itálie, Norsko, Nuevo Leon (severní Mexiko), Švýcarsko a Spojené státy. Druhého kola (2006–2008) se účastnily Austrálie, Maďarsko, Nizozemsko a Nový Zéland. Podobně jako PIAAC, i ALL sbíral doplňující údaje o jednotlivých respondentech, které umožňují analýzy úrovní dovedností pro jednotlivé skupiny obyvatelstva. ČR se šetření ALL nezúčastnila, vzhledem k částečné kompatibilitě průzkumů však vzorek ALL rozšiřuje počet států, které můžeme zahrnout do naší analýzy. Data jsou dostupná na vyžádání od Statistického úřadu Kanady (viz např. https://nces.ed.gov/surveys/all/data.asp).     46 


































































































   46   47   48   49   50