Page 17 - IDEA Studie 09 2020 Nechtene plody prorodinnych politik
P. 17

NECHTĚNÉ PLODY PRORODINNÝCH POLITIK IDEA 2020  4. Zjištění Reformy poskytování rodičovského příspěvku let 1995 a 2008 ovlivnily rozhodnutí žen smalými dětmi kdy se znovu vrátit na pracovní trh a jejich následnou míru nezaměstnanosti. Níže prezentujeme nejprve odhad vlivu změn vdélce čerpání rodičovského příspěvku na podíl žen, které nejsou zaměstnané. Poté dělíme celkový vliv na dvě části: (i) dopad na podíl žen ekonomicky neaktivních a (ii) podíl žen nezaměstnaných. K upřesnění rozdělení žen podle jejich situace z hlediska trhu práce slouží následující obrázek. Graf 4: Rozdělení žen s dětmi podle jejich ekonomické aktivity      Ženy s dětmi ve věku 3,4 a 5 let Zaměstnané Mimo zaměstnání Nezaměstnané Ekonomicky neaktivní     Dopad reforem rodičovské dovolené na podíl žen mimo zaměstnání Dopad reformy roku 1995, která prodloužila dobu poskytování rodičovského příspěvku ze 3 na 4 roky, na pravděpodobnost, že ženy s nejmladším dítětem ve věku tří let nebudou zaměstnané, byl obrovský. Podíl žen bez zaměstnání mezi matkami tříletých dětí stoupl ocelých 27 procentních bodů. U matek čtyřletých dětí tento podíl vzrostl už jen o 8,3 procentního bodu a zdá se, že vliv reformy zcela vymizel v době, kdy děti dovršily pěti let. Reforma v roce 2008 měla opačný vliv, ale menšího rozsahu. Podíl žen s tříletými dětmi mimo zaměstnání klesl o 18,8 procentních bodů, tedy o zhruba dvě třetiny velikosti vlivu reformy z roku 1995. Podíl matek čtyřletých dětí mimo zaměstnání se snížil o 7,5 procentních bodů. Velikost vlivu reformy roku 2008 je menší než vliv reformy z roku 1995 ze dvou důvodů. Zaprvé na kratší varianty čerpání rodičovského příspěvku nedosáhly všechny ženy (nárok byl podmíněn předchozím zaměstnáním a výší příjmu), zadruhé zde působí limitující 15 


































































































   15   16   17   18   19