Page 23 - IDEA Studie 10 2022 Ztraty prijmu v pandemii
P. 23

KOMPENZACE ZTRÁTY PŘÍJMŮ V PANDEMII COVID-19: VÍTĚZOVÉ A PORAŽENÍ IDEA 2022  Graf 7: Odhad ročních rozpočtových nákladů kompenzačních opatření Zavedení paušální daně pro OSVČ 0,3 mld. Kč (0 %) Změny v dani z příjmu 116 mld. Kč (58 %) Ošetřovné 11,3 mld. Kč (6 %) Kompenzační bonus 24,1 mld. Kč (12 %) Zrušení záloh na sociální pojištění 14,6 mld. Kč (7 %) Jednorázový příspěvek pro penzisty 14,5 mld. Kč (7 %) Zvýšení životního a existenčního minima 0,39 mld. Kč (0 %) Zvýšení přídavků na děti 3,6 mld. Kč (2 %) Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí 13,8 mld. Kč (7 %)         Poznámka: Všechny údaje odpovídají ročním nákladům na dané opatření. U ošetřovného, kompenzačního bonusu a zrušení záloh na sociální pojištění uvádíme údaje k roku 2020 podle Hlaváček a Pavel (2020). Náklady na příspěvek pro penzisty jsou pouze jednorázové a vznikly na základě vlastních výpočtů. Rozpočtové dopady zvýšení existenčního a životního minima, zvýšení přídavků na děti, zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a zavedení paušální daně pro OSVČ pochází z důvodových zpráv k daným změnám zákona a odpovídají odhadovaným nákladům v prvním roce platnosti (tedy v roce 2020 u životního a existenčního minima a v roce 2021 u přídavků na děti, daně z nemovitých věcí a paušální daně). Rozpočtové dopady změn přijatých v oblasti dani z příjmu pochází z našich vlastních výpočtů a odpovídají odhadovaným nákladům pro rok 2022 (vypočteno na základě dat EU-SILC 2020 a modelu TAXBEN).16 Oproti tomu náklady na posílení automatických stabilizátorů v dávkovém systému byly výrazně nižší, představovaly jen 2 % celkových nákladů (oranžové výseky). Nárůst výdajů státního rozpočtu v souvislosti se zvýšením životního a existenčního minima byl odhadnut na 0,39 mld. Kč ročně17 a v souvislosti se zvýšením přídavků na děti na 3,6 mld. Kč ročně. Náklady daňových změn představují jednoznačně největší část koláče celkových rozpočtových nákladů přijatých opatření. Tyto náklady navíc nejsou jednorázové, ale budou vynakládány každoročně. Změny v dani z příjmu (zrušení superhrubé mzdy jakožto daňového základu a další opatření snižující daňovou zátěž) stojí státní rozpočet asi 116 mld. Kč ročně a zrušení daně z nabytí nemovitých věcí asi 13,8 mld. Kč ročně (Graf 7). Pouze zavedení paušální daně pro OSVČ s nižšími příjmy má rozpočtové dopady velmi nízké, odhadované v Důvodové zprávě asi na 0,3 mld. Kč ročně. 16 Daňové změny v oblasti daně z příjmu prošly v poslanecké sněmovně mnoha pozměňovacími návrhy, a tudíž rozpočtové dopady uvedené v důvodové zprávě k původnímu návrhu zákona nelze použít. 17 Důvodová zpráva odhaduje, že vyšší částky životního a existenčního minima povedou ke zvýšení nákladů na dávky pomoci v hmotné nouzi o 310 milionů a na dávky státní sociální podpory o 80 milionů Kč ročně.    21 


































































































   21   22   23   24   25