Page 15 - IDEA Studie 11 2018 Dopady vyssich platu politiku
P. 15

Diskuse Existuje řada důvodů, proč kompetentnější jednotlivci (ne)chtějí vstupovat do komunální politiky, a výše potenciálních platů ve volených funkcích hraje nemalou roli. V této studii jsme kvantifikovali kauzální dopad zvýšení platů volených představitelů obecní samosprávy na intenzitu volební soutěže, výběr starostů a členů zastupitelstva v českých obcích z hlediska vzdělání, profesní dráhy, věku a pohlaví. Odhadli jsme, že vyšší platy zvyšují podíl vysokoškolsky vzdělaných zastupitelů a podíl odborně a manažersky zaměřených zastupitelů a starostů. Naše odhady vycházejí z dat o obcích menších než 1 000 obyvatel, protože v těchto obcích významně skokově rostou příplatky zastupitelů a starostů na pevně daných limitech počtu obyvatel, konkrétně při překročení každé stovky obyvatel. Naše zjištění tak není radno zobecňovat pro větší obce, městské části a města. Lze se domnívat, že ve větších městech do procesu politické kandidatury významněji vstupují i kariérní ambice kandidátů a větší roli při nominaci kandidátů hrají celostátní politické subjekty. Samozřejmě je na místě připomenout, že vzdělání a profesní dráha kandidátů nejsou jediná měřítka kompetence kandidátů. V malých obcích voliči určitě zohledňují další vlastnosti a charakterové rysy kandidátů, jako osobní integritu, spolehlivost, zápal pro práci v obci a mnohé další. Dopad platů na výběr obecních zastupitelů s těmito charakteristikami však nelze pro nedostatek dat kvantifikovat. Závěrem připomínáme, že studie se věnovala pouze vlivu platů politiků aneposuzovalajiné, alternativní možnosti, kterými lze práci zastupitelů zatraktivnit, a kterými lze kvalitní kandidáty přilákat. Mezi neanalyzované možnosti patří například snižování administrativní agendy obcí, zvyšování (omezování) vybraných pravomocí zastupitelů, změny trestní zodpovědnosti nebo poskytování další finanční a nefinanční podpory při práci zastupitelů a starostů. Například tak nelze pouze na základě naší studie určit, které nástroje podpory obcí jsou nákladové nejefektivnější a nejpotřebnější. Pro případnou reformu místní veřejné správy jsou nicméně naše zjištění relevantní, protože hovoří o možnostech jak zvýšit podíl lidí s vyšším vzděláním ve vedení obcí v důsledku zvedání platů starostů a zastupitelů, které by mohly růst při případném spojení nejmenších obcí. 13 


































































































   13   14   15   16   17