Page 26 - IDEA Studie 15 2016 Podnikani akademiku
P. 26

Diskuse a závěr
Akademické podnikání je v principu společensky prospěšná činnost. Jedná se o jeden z kanálů přenosu znalostí do aplikační sféry, který podporuje ekonomický rozvoj. Nejenže by se zapojení akademiků do podnikání nemělo bránit, ale mělo by se i podporovat. Podnikání akademiků se však musí řídit adekvátními pravidly. Pokud ktomu dochází živelně a skrytě, mohou veřejně podporovaným výzkumným organizacím unikat příjmy z přenosu znalostí a jednotlivci se mohou obohacovat nadrámec toho, co jim spravedlivě náleží. Smyslem prezentované studie je na základě empirických údajů stimulovat věcnou diskusi o tomto fenoménu.
Podle MŠMT (2016ab) se počet lidí, kteří od roku 2003 získali na českých vysokých školách docenturu anebo profesuru, pohybuje okolo čtyři a půl tisíce. Pokud by na celostátní úrovni podnikal přibližně stejný poměr akademiků jako ve vzorku této případové studie, má přímou zkušenost s transferem znalostí skrze podnikání více než sedm stovek akademiků s nejvyššími akademickými tituly. I kdyby v celkové populaci byl tento podíl poloviční, stále by to byl zástup několika stovek podnikajících akademiků. Ktomu by bylo třeba připočíst podnikající akademiky bez titulů. Kontrastuje to s rozšířenou představou, že čeští akademici jsou od aplikační sféry příliš odtržení. Podle tvrdých dat naopak nezanedbatelná část z nich podniká sama o sobě.
Naše analýzy však ukazují, že se často jedná pouze o drobné firmy. Pro většinu akademiků podnikání zřejmě představuje spíše příležitostný přivýdělek. Nicméně i tak může být zkušenost s vlastním podnikáním cenná, protože pomáhá sbližovat jinak stále oddělený akademický a podnikatelský svět. Podnikající akademici mohou být do budoucna otevřenější nápadům na komercializaci badatelských výsledků anebo mít alespoň lepší pochopení pro podnikání kolegů a studentů. Díky nim se může podařit rychleji měnit zdrženlivý postoj vůči transferu znalostí do aplikační sféry, který v řadě výzkumných organizací přetrvává.
Akademické podnikání podle našich výsledků převážně plní roli poskytovatele specializovaných znalostně náročných služeb. Každopádně je to přínos pro utváření dobře fungujícího inovačního systému. Z hlediska příspěvku k růstu ekonomiky jako celku však význam akademických spin-off firem zůstává malý. Akademické prostředí
24





























































































   24   25   26   27   28