Page 19 - IDEA Studie 18 2016 Danovy system a motivace matek k praci
P. 19

odvádějí do veřejných rozpočtů o 5 procentních bodů více. Taková míra finanční podpory domácností s dětmi skrze zdanění práce je relativně vysoká a je porovnatelná s redistribucí mezi chudými a bohatými.20 Největší rozdíly v průměrných hodnotách sazeb ATR jsou patrné u nízkopříjmových domácností, kde jsou sazby bezdětných domácností více než 1,5x vyšší než ty uplatněné na domácnosti s dětmi. S rostoucím příjmem domácnosti (příjmovým decilem) se rozdíly rychle snižují, takže poměr sazeb v třetím nejnižším decilu klesá na 1,2 a v pátém decilu už na pouhých 1,07. To vyplývá ze způsobu podpory domácností sdětmi, kde jsou daňové slevy a zvýhodnění nastaveny jako absolutní částky, které relativně nejvíce snižují ATR nízkopříjmových domácností.
Tabulka 4: Průměrné hodnoty ATR domácností s dětmi a bez nich
             Průměrné zdanění práce (ATR) domácnosti v%
        Skupiny domácností (decily) podle výše jejich superhrubých příjmů
   Podíl domácností s dětmi v %
   Bezdětné domácnosti
(1)
Domácnosti s dětmi
(2)
Poměr sazeb (1)/(2)
       1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
                   32,9 60,6 62,9 62,3 58,9 54,8 48,7 30,3 26,4 24,0
          44,2 31,8 1,4 37,1 23,8 1,6 36,3 30,1 1,2 36,7 33,1 1,1 37,0 34,7 1,1 37,6 36,1 1,0
38,9 37,1 1,1 39,5 38,6 1,0 40,0 39,8 1,0 40,6 39,3 1,0
             Celkem
              38,7 33,5 1,2
    Zdroj: Vlastní výpočty využívající model Tax-ben a data ČSÚ SILC
Velikost finanční podpory domácnosti pomocí zdanění práce závisí nejen na jejích příjmech, ale i na její struktuře (např. počtu nezaopatřených dětí). V Tabulce 5 ilustrujeme, že tato podpora domácností s malými dětmi je výrazně vyšší.
20 Například, takový rozdíl v ATR jako mezi domácnostmi s dětmi a bezdětnými není u bezdětných domácností mezi nejvyšším a jakýmkoli jiným příjmovým decilem.
 17















































































   17   18   19   20   21