Page 28 - IDEA Studie 18 2016 Danovy system a motivace matek k praci
P. 28

absence žen-matek na trhu práce o jeden rok vede k trvalému navýšení výdělku v průměru o 1 %. To by představovalo nejen další a navíc trvalé navýšení čistých příjmů domácností, ale skrze přímé i nepřímé daně i zvýšení daňových příjmů veřejných rozpočtů. To by přispělo ke snížení rizika ohrožení chudobou domácností s menšími dětmi. S odkazem na absenci věrohodných empirických výzkumů lze jen spekulovat, nakolik by vyšší zaměstnatelnost a vize vyšších příjmů domácností mohly zvýšit motivaci k většímu počtu dětí.
Citlivostní analýza
Pro úplnost v Tabulce 7 uvádíme, o kolik by klesly příjmy veřejných rozpočtů proalternativní nastavení parametrů navrhovaného opatření nebo při rozdílném nárůstu zaměstnanosti žen.
Tabulka 7: Pokles příjmů veřejných rozpočtů [mld. Kč] pro dvě věkové hranice dítěte a různé předpoklady o zvýšení ekonomické aktivity žen s menšími dětmi
Snížení hranice věku dítěte, při které má pečující rodič nárok na snížené pojistné, z 11 na 9 let, přirozeně snižuje dopady na veřejné rozpočty. Nastavení této hranice na 9 let by i lépe odpovídalo účelu opatření. U žen s dětmi do 9 let totiž identifikujeme pokles jejich ekonomické aktivity, u žen s dětmi od 9 do 11 let již nikoli. Nicméně se i tak domníváme, že hranice 11 let je vhodnější, protože jde o věk, kdy se často mění režim docházky do školy s ohledem na větší samostatnost dítěte.
Zvýšení předpokladu o zvýšení zaměstnanosti 1 p.b. snižuje čisté náklady veřejných rozpočtů o cca 340 mil. Kč respektive cca 350 mil. Kč, v závislosti na hranici pro věk dítěte.
        Předpokládané zvýšení podílu zaměstnaných žen s dětmi [p.b.]
            Věková hranice
   0 0,5 1 2 3 4 5
         9 let 11 let
       2,90 2,73 2,56 2,22 1,88 1,54 1,20 3,52 3,34 3,17 2,82 2,47 2,12 1,77
      26























































































   26   27   28   29   30