Page 11 - IDEA Studie 1 2018 Co skryvaji znamky
P. 11

jejich výsledkům v anonymních testech při stejném známkování, jakým jsou hodnoceni chlapci. Jsou-li například chlapec a dívka se stejnými matematickými schopnostmi na úrovni známky 3, pravděpodobnost, že dívka dostane dvojku, je mnohem vyšší než obdobná pravděpodobnost u chlapce.
Graf 3b navíc ukazuje, že genderový rozdíl v hodnocení učiteli se projevuje ve srovnatelné míře v celém klasifikačním spektru a není tedy zapříčiněn pouze rozdíly mezi matematicky nejnadanějšími či naopak nejméně nadanými žáky.13
Data z žákovského dotazníku umožňují analyzovat dva faktory, které by mohly genderové rozdíly ve známkování vysvětlovat – prožívaný stres a postoj k předmětu. Možnou roli těchto faktorů analyzuje následující část.
Role stresu
Odlišná míra prožívaného stresu chlapci a dívkami se může promítat do známky, respektive výsledku v testech. Obě situace jsou pro žáky velmi důležité, a tedy potenciálně stresující. Avšak zatímco známky na vysvědčení shrnují výkon žáka za celé pololetí, testování je jednorázová událost trvající pár hodin. Lze tedy předpokládat, že stres prožívaný při přijímací zkoušce je výrazně vyšší než při běžném zkoušení či testu ve škole. Rozdílný výkon obou pohlaví ve stresových situacích je přitom dobře zdokumentován četnými empirickými studiemi.14
Graf 4 ukazuje vnímanou náchylnost žáků ke stresu, vyšší hodnoty představují vyšší míru subjektivně prožívaného stresu v testových situacích.15 Z grafu je patrné, že chlapci vykazují obecně nižší náchylnost vůči stresu oproti dívkám. Pro účely analýzy považujeme žáky, kteří uvedli hodnoty 1–4 za odolné vůči stresu: jedná se o 35 % dívek a 45 % chlapců.
 13 Obdobné výsledky dávají i údaje z druhého dne přijímacích zkoušek.
14 Gneezy a kol. (2003), Ors a kol. (2013), Jurajda a Münich (2011).
15 Žáci odpovídali na otázku, do jaké míry je stresuje čtvrtletní písemka ve škole.
9

























































































   9   10   11   12   13