Page 9 - IDEA Studie 1 2018 Co skryvaji znamky
P. 9

Graf 2: Rozložení testových skóre dívek a chlapců ve sledovaných předmětech.
Pozn: Silná čára uprostřed obdélníku značí průměrnou (mediánovou) hodnotu, boky obdélníků jsou na úrovni 25. a 75. procenta žáků, resp. žákyň. Body napravo představují extrémně vysoké hodnoty.
Rozdíly uvedené v grafu 2 jsou významné i statisticky. K podobným zjištěním dospěli Machin a Pekkarinen (2008) při analýze dat PISA ze zemí OECD.8,9 V mezinárodních studiích dívky zpravidla překonávají chlapce v jazykových testech větším rozdílem, než o kolik zaostávají v matematických testech. Analýza českých dat ukazuje na obdobnou velikost rozdílů.10
Grafy 3a a 3b ukazují průměrné výsledky testu z českého jazyka a matematiky pro žáky a žákyně s jednotlivými známkami. Výsledky v testech přirozeně klesají s horší známkou. Zároveň se ale ukazuje, že průměrné výsledky v matematickém testu chlapců a dívek s jinak stejnými známkami stejné nejsou. Chlapci totiž mají v testu v průměru lepší výsledky, než by odpovídalo jejich známkám z matematiky.11 Skóre v testu z českého jazyka tuto diskrepanci nevykazují.
8 PISA je Program mezinárodního hodnocení studentů (patnáctiletých).
9 Patnáctileté dívky v průměru překonávaly chlapce o 30 % směrodatné odchylky ve čtení a naopak za nimi zaostávaly o 10 % směrodatné odchylky v matematice.
10 Námi použitá data z přijímacích zkoušek Scio zahrnují pouze žáky, kteří se hlásili na školy s přijímacím řízením. Od ostatních žáků lze očekávat slabší vzdělávací výsledky, a pokud mezi nimi převažují chlapci, pak by výsledky na reprezentativním vzorku mohly blíže odpovídat mezinárodním zjištěním.
11 Rozdíly v grafu neberou v úvahu případné rozdíly ve známkování mezi školami. Vliv škol byl v analýze zohledněn modelem s fixními efekty škol, který potvrdil platnost prezentovaných závěrů i při zahrnutí možných rozdílů mezi školami.
  7


























































































   7   8   9   10   11