Page 25 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 25

Řečeno jinak, známky vysílají zkreslený signál o úspěchu na přijímací zkoušce pro dívky a chlapce, na základě kterého pak dělají svá rozhodnutí přihlásit se. Představme si, že obě kognitivní (KS) i nekognitivní (NS) schopnosti mají jenom tři možné realizace \\\{1, 2, 3\\\}, kde 1 znamená nejvyšší a 3 nejnižší možná dovednost. Množina možných kombinací kognitivních a nekognitivních schopností může pak vytvořit následující realizaci známek:        Nekognitivní schopnosti Kognitivní schopnosti 123 1AAB 2ABC 3BCD   , kde A je nejlepší a D nejhorší známka. Předpokládejme, že kognitivní schopnosti jsou rozloženy stejně u chlapců a dívek, a to v poměru (25%, 50%, 25%). Naopak, distribuce nekognitivních schopností se liší u chlapců a dívek tak, že dívky mají větší pravděpodobnost dosáhnout nejvyšší nekognitivní dovednosti než kluci. Předpokládejme tedy, že je distribuce nekognitivních schopností u dívek rovná (50%, 30%, 20%) a chlapců (30%, 40%, 30%). Pravděpodobnost toho, že dívka a chlapec získají nejvyšší známku A se rovná: 𝑃 \\\{𝐺𝑃𝐴=𝐴\\\} =𝑃\\\{𝐾=1\\\}𝑃 \\\{𝑁=1\\\}+𝑃\\\{𝐾=1\\\}𝑃 \\\{𝑁=2\\\}+𝑃\\\{𝐾=2\\\}𝑃 \\\{𝑁=1\\\}=0,45 𝑑𝑑𝑑𝑑 𝑃 \\\{𝐺𝑃𝐴=𝐴\\\}=𝑃\\\{𝐾=1\\\}𝑃 \\\{𝑁=1\\\}+𝑃\\\{𝐾=1\\\}𝑃 \\\{𝑁=2\\\}+𝑃\\\{𝐾=2\\\}𝑃 \\\{𝑁=1\\\}=0,325 𝑐h 𝑐h 𝑐h 𝑐h Tedy pravděpodobnost, že dívky získají nejlepší známku A je 45% a u chlapců je to 32,5%. Připomeňme, že se jedná o chlapce a dívky se stejnými kognitivními schopnostmi. Když by chlapci použili známky jako signál pro jejich šance na přijetí, svoji skutečnou šanci na přijetí by oproti dívkám podhodnotili. Jde jenom o ilustrační příklad toho, jaký dopad může způsobit to, když je ve známkách zahrnutý prvek, který znevýhodňuje nějakou skupinu žáků. Obecněji shrnuto, když tedy nejsou dovednosti žáka testované v přijímací zkoušce stejné jako ty, které slouží učiteli k hodnocení žáků, potom známky poskytují žákům zkreslený signál (biased signal) o možnosti přijetí. 23 


































































































   23   24   25   26   27