Page 23 - IDEA Studie 20 2016 Preference klimatickych politik
P. 23

vnímané spravedlnosti v rozhodování občanů o klimatických politikách (Berrens, Bohara, Jenkins-Smith, Silva, & Weimer, 2004; Li et al., 2004; Wiser, 2007), je třeba tomuto atributu politických nástrojů věnovat zvláštní pozornost.
Obrázek 12: Vnímaná spravedlnost pravidel rozdělení nákladů politik snižování emisí mezi obyvateli státu (%; N=4098)
  Polsko
Velká Británie Česká republika
 5
  6
10
9
11
77
72
9
7
   Polsko
Velká Británie
Česká republika
14
7
21
30
12
15
15
80
66
55
9
8
6
  6
 Polsko
Velká Británie
Česká republika
23
23
17
52
49
9
  26
17
14
51
55
9
5
  Polsko
Velká Británie Česká republika
55
54
59
15
15
13
23
22
22
8
 9
  6
                                 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Nespravedlivé Váhavá odpověď Spravedlivé Neví
ZNĚNÍ OTÁZKY: Jak spravedlivá Vám osobně připadají výše představená pravidla pro rozdělení nákladů na snížení emisí mezi obyvateli (dané země)? (1=zcela nespravedlivé; 7=zcela spravedlivé; sloučeno do tří kategorií)
Vnímání účinku politických nástrojů a omezení svobody
Nejdříve jsme respondentům poskytli stručné informace o několika politických nástrojích (včetně příkladů jako jsou dotace na zateplování budov) a poté jsme je požádali, aby ohodnotili, které z politických nástrojů by po zavedení spíše umožnily dosažení cíle snížení emisí skleníkových plynů o 80 % do roku 2050. Zatímco Češi nejčastěji považují za účinné dotace na úsporu energií, Poláci považují dotace za stejně účinné jako technologické a energetické normy a odstranění dotací činností
      Jako účinné vidí obyvatelé ČR zejména dotace na úsporu energií. Účinnost žádného z představených nástrojů není v žádné zemi zásadně zpo- chybněna.
Jako omezující individuální svobodu vidí obyvatelé všech zemí nejčastěji daně a poplatky.
 21
Každý platí Každý platí stejný podíl z
Bohatí platí
větší podíl z Platí, kdo
stejně příjmu
příjmu znečišťuje více



























   21   22   23   24   25