Page 14 - IDEA Studie 21 2016 Snizeni emisi sklenikovych plynu
P. 14

Scénáře
Pro posouzení možností snižování skleníkových plynů v ČR vycházíme z jednoho referenčního scénáře, který reflektuje už schválenou legislativu a koncepce. Tento scénář nazýváme SEK, jelikož vychází ze Státní energetické koncepce 2015 (studie MŽP 2016 nazývá tento scénář Koncepční). Scénář SEK – oproti Koncepčnímu scénáři – je upraven tak, aby více odpovídal schválené Státní energetické koncepci. SEK scénář, jako i Koncepční scénář, však nevede ke splnění 80% redukčního cíle.
Cíl 80% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2050 splňuje Nízkouhlíkový scénář, který podobně jako scénář SEK, vychází ze Studie dopadů antifosilního zákona (MŽP 2016).12
Předcházející studie (Rečka a Ščasný 2016, 2013) ukázaly, že největším zdrojem rozdílu vpredikcích vývoje energetiky je existence nové jaderné elektrárny, respektive předpoklad o dožití stávajících jaderných elektráren. Zatímco scénář SEK předpokládá výstavbu čtyř nových jaderných bloků o celkovém instalovaném výkonu 4800 MW (stejně jako Koncepční i Nízkoemisní varianty v MŽP (2016)), v Nízkouhlíkovém13 scénáři předpokládáme celkem tři různé varianty, které se liší právě předpokladem o výstavbě nových jaderných zdrojů a životností jaderné elektrárny Dukovany14:
 Varianta N35 předpokládá životnost jaderné elektrárny Dukovany do období 2035-37 a výstavbu čtyř nových jaderných bloků (dva v JE Temelín a další dva jako náhradu za JE Dukovany) o celkovém instalovaném výkonu 4800 MW.
 Varianta N45 předpokládá prodloužení životnosti Dukovan až do období 2045- 47 a také výstavbu čtyř nových jaderných bloků o celkovém instalovaném výkonu 4800 MW, ale později 2400 MW nahradí až dosluhující Dukovany.
12 Technicky má Nízkouhlíkový scénář shora omezené celkové emise skleníkových plynů tak, aby bylo dosaženo snížení těchto emisí v roce 2050 o 80 % oproti úrovni z roku 1990.
13 Pokud nebude označeno jinak, pojmem Nízkouhlíkový jsou dále myšleny všechny tři varianty.
14 Vláda ve schválené Státní energetické koncepci (MPO 2015b) i Národním akčním plánu rozvoje jaderné energetiky v České republice (MPO a MF 2015) počítá s výstavbou až čtyř jaderných bloků. Zároveň však byl v roce 2014 zrušen tendr na dostavbu dvou bloků v jaderné elektrárně (JE) Temelín, jelikož ČEZ nebyl schopen tuto investici realizovat bez státních záruk a garantované výkupní ceny elektřiny. Podobně se vsoučasnosti vedou diskuse o reálné délce životnosti JE Dukovany, jejíž původní konstrukční životnost měla skončit po 40 letech mezi lety 2025 a 2027. Z technického hlediska zřejmě není problém prodloužení životnosti o 10 let do rozmezí let 2035 a 2037, ale uvažuje se i o prodloužení životnosti na celkových 60 let do rozmezí let 2045 a 2047.
 12

























































































   12   13   14   15   16