Page 9 - IDEA Studie 2 2015 Dopravni reforma
P. 9

K ověření těchto hypotéz jsme použili unikátní soubor dat o aktivitě české dopravní policie v roce 2006 a 2007. Použita byla data o počtu pracovních hodin, které policisté strávili sledováním dodržování nových dopravních předpisů v terénu a počtu hodin, po které byly využívány rychlostní radary. Počet dopravních policistů v letech 2006 a 2007 rostl, ale počet pracovních hodin dopravních policistů od začátku roku 2007 postupně klesal. Ve srovnání s rokem před zavedením reformy bylo na silnicích v prvním čtvrtletí po zavedení reformy o 9 % méně policistů, na konci roku to již bylo o 24 % méně. Pokles počtu hodin užívání rychlostních radarů byl ještě strmější. Data naznačují, že policisté se věnovali více obecnému prosazování práva (hledání osob a zcizených vozidel, nálezy podezřelých předmětů a kontrola osob) spíše než sledování dodržování dopravních předpisů.
Data o policejní aktivitě tedy ukazují, že po zavedení reformy se snížilo sledování dodržování dopravních předpisů a policie přesunula své kapacity na jiné, obecnější úkoly. Tento závěr by byl v souladu s výše popsanou ekonomickou teorií. Je ale potřeba zdůraznit, že pro tuto studii byla k dispozici pouze data z let 2006 a 2007. Nemůžeme tedy na jejich základě vyloučit možnost trendu, přítomného již před sledovaným obdobím, nebo identifikovat jiné změny, než změnu dopravního zákona.
Data o policejní aktivitě také nijak nepřispívají kvysvětlení prudkého poklesu v prvním čtvrtletí po zavedení nových pravidel. Tento dopad se dá spíše připisovat nejistotě očekávání obyvatel, vyplývající ze značného mediálního pokrytí a dlouhodobých kontroverzí, které byly s novým zákonem spojeny. Systematicky nižší míra kontroly dodržování dopravních předpisů ale může objasnit nepřítomnost dlouhodobých dopadů přísnějšího dopravního zákona.
Literatura
Montag, Josef. 2013. A Radical Change in Traffic Law: Effects on Fatalities in the Czech Republic. CERGE-EI Working Paper no. 484. The Center for Economic Research and Graduate Education - Economic Institute, Prague. http://ideas.repec.org/p/cer/papers/wp484.html.
Montag, Josef. 2014. “A radical change in traffic law: effects on fatalities in the Czech Republic.” Journal of Public Health 36 (4): 539–45.
Tsebelis, George. 1989. „The Abuse of Probability in Political Analysis: The Robinson Crusoe Fallacy.“ American Political Science Review 83 (1): 77-91.
World Health Organization. 2009. „Global Status Report on Road Safety: Time for Action.“ Technical Report, World Health Organization, Geneva.
7


























































































   7   8   9   10   11